Мобильная версия сайта |  RSS
 Обратная связь
DrevLit.Ru - ДревЛит - древние рукописи, манускрипты, документы и тексты
   
<<Вернуться назад

I

ПОСЛАНИЕ ПРОТОПОПА АВВАКУМА (лл. 215–238)

Текст публикуется по правилам, принятым в «Записках Отдела рукописей ГБЛ»: орфография подлинника сохраняется, вышедшие из употребления буквы, а также буквенные обозначения цифр передаются соответствующими современными буквами и цифрами, титла раскрываются, надстрочные буквы вносятся в строку без оговорок, ъ в конце слов опускается, ь, е, и, я при выносных буквах вносятся в соответствии с написаниями в аналогичных случаях в строке или в соответствии с современными правилами (если таких аналогий в тексте не встречается) и заключаются в угловые скобки. Разделение текста на слова и абзацы « пунктуация даются по современным правилам.


/л. 215/ «Выписки из книг» 1.

Молю вы, братия моя возълюбленная о Христе, и коленом вашим 2 касаюся от зде и впредь идущия слова да простремся и истинну, [181] яж<е> о Христе в них, и истинна Христова да свободит нас от сетей ловящих въражиих 3 и изведет нас от тмы неведения во съвет Христов истинный, и козъни сатанины темныя да попраны будут все и истребятся 4 и не действованны от верных да устроятся. (Апостол Ияков, Послан[ие]. Зач[ало] 53) 5. Кая польза, братия моя, аще веру глаголет кто имети, дел же не имат<ь>; егда вера 6 может без дел съпасти его. Аще же брат или/л. 215об./ сестра нага будета и лишена будета дневъныя пищи, речет же има кто от вас: идета с миром, греитася и насыщаитася, не даст же има требование телесное? Кая польза. Тако и вера. Аще дел не имать, мертва есть о себе. Но речет кто: ты веру имаши, аз же дела имам. Покажи ми веру твою от дел твоих, и аз покажу тебе от дел моих веру мою 7.

Ты веруеши, яко бог един есть – добре твориши. И беси веруют и трепещут зело 8. Хощеши ли разумети, о человече, суетне, яко вера без дел мерьтва есть/л. 216/ (1 Моис[еева] Книга, Глава 22). Авраам, отец наш, не от дел ли оправдася, вознес Исаака, сына своего, на олътарь. Видиши ли, яко вера поспешесътвоваше делом его и от дел вера соверьшися и соверьшися писание, глаголющее: (1 Моис. книга, глава 5. К римлян. глава 4. К галат. глава 3). Верова ж<е> Авраам богови, и вменися ему в правду, и друг божий наречеся. Зриши ли убо, яко от дел оправдается всяк человек, а не от веры единыя. (Исус Наввин, глава 2). Такожъде же и Раав блудница не от дел ли оправдася, приимъше сходники и иным путем изведше их и спасение себе получи и всему роду своему. Такожъде же и Лот в Содоме прият/л. 216об./ пришельцы и сохрани я и спасен бысть от погубления. Тако же бо и тело без духа мертво есть, тако же и вера без дел мертва есть 9. Молю же вы, братия моя возълюбленная, и коленом вашим касаюся, покажем от веры и дела, попецемся о своих душах, – прилежим чтения божественнаго писания, и яко та вся аки в зерцале 10, обрящем пред нами и пойдем по нему. Слышите Христа, рекшаго (Евангелие, Иоанн. Зач. 17): Испытайте, рече, писания 11 и обрящете вы в них живот вечный, яко та суть свидетельствующи/л. 217/ о мне, и сим не хощете пъриити ко мне 12. О сем же вам еще да глаголю: испытайте, рече, божественное писание неленостно, предобре и изъвестно и держите я цело и непоколебимо даже до пришествия Христова, его же знающии воистинну должни бегат<ь> словопрения, последуя писанному (Апостол. Зач. 293 и зач. 148): Аще кто мнится в вас спорлив быти, мы же таковаго обычая не имамы, ниже церькви божия 13. (Иоанн. Зач. 43). О своих бо словесех господь страшно заповедует, глаголя: Небо и земля мимо идут, словеса же моя не мимо идут 14. Отметаяй бо/л. 217об./ истинну, како не хулит, и не хотяй бо хвалити токмо хульник есть, по словеси господню (Матф. Зач. 47): Иже бо, рече, несть со мною на мя есть, и иже не собирает со мною расъточает 15. Страшно бо сут<ь> глаголет господь (Иоанн. Зач. 31, 33): Аще пребудете в словеси моем, воистинну ученицы мои будете и разумеете истинну и истинна свободит вы 16. И паки: Аминь, аминь глаголю вам, [182] аще кто слово мое соблюдет, смерти не узърит во веки 17. (Иоанн. Зач. 43). И отметаися мене и не приемляй глагол моих имать судию: слово/л. 218/, еже глаголах, то судит ему в последний день 18, то осудит его, иже не верует словесем моим. И паки (Иоанн соборно пос. 2): Всяк преступаяй и не пребываяй во учении Христове бога не имать 19. Оле глубины погибельныя, яко преступания ради словеси Христова не имети бога и сочетанну быти ельлином 20 по писанию: Аз же того ради нарицаюся 21 християнин, да верую во Христа и слушаю словес Христовых, иже глаголет во святом евангелии, глаголя (Иоанн. Зач. 35): На суд аз в мир сей приидох, да невидящии видят, а видящии да слепи 22 /л. 218об./ будут 23. И сего ради вопросих тя, суть ли слепии межъду видящими, да водят видящих и поучают, еже знати видящим доброе и злое и видети съвет и тму и разсужьдати межъду святыми и несъвятыми 24 и межъду чистыми и нечистыми, по словеси господню (Книга Моис. 3 глава 10) 25. Аще бо не будет слепых миру между видящими, то все слепы будут, по словеси господню, и не возмогут познати пути [и]стиннаго, но вся будут тьма и мрак во очию их. Ныне бо время наста 26, еже разъсужъдати /л. 219/ межъду святыми и не святыми и межъду чистыми и не чистыми, межъду пияными и не пияными, по словеси господну 27. Мнози бо от святых писаша о двою пришествию Христову, а о средосьтению их немнози писаша. И того ради вооружися сатана сице зельне на церьковь Христову, яко потопити ю в реце, юже испусти от уст своих змий. Аще не быша даны быша сеи крыле орла великаго 28, да парит в пустыню, то не быша спаслася всяка плоть. Во средостении бо, сиреч между обою пришествию Христову, созъда господь церьковь свою/л. 219об./ сице крепку, сице непреклонъну и недвижиму, яко ни жидовскому злочестию, ни ельлинскому мудрованию, ни еретическим прелестем, ни бесовским кознем, ни самем (Матф. Зач. 67) вратом адовым одолети ей 29, когда, по словеси господню, яко никогда же погрешит и ей не точию в вере или 30 крещении, или священстве, но ни в малейшем от догмат святых в чем поползнутися ей, но цело, недвижимо, непреклонно, непременно держати кроме всякого преткновения (Маргарит. Лист 500, 519) 31, даже до страшнаго суда/л. 220/ великаго бога и спаса нашего Исуса Христа, истиннаго сына божия, о нем же, аще вознебрежем, то не убежим сети вражия кто любо буди, по словеси господа нашего истиннаго, глаголет бо святый истинный (Апокал. Глава 3): Вем твоя дела, яко малу имаши силу, а соблюл еси слово мое, и аз тя (О искушении) соблюду от часа искушения, хотящаго приити на всю вселенную 32. Ты ж, возълюбленне, како мудрствуеши о словеси сем? Будет ли искушение 33 на всю вселенную, по словеси господню, – или уже есть? Аще бо церьковь Христова подлежит исправлению, то еже будет искушение на всю/л. 220об./ вселенную, по словеси Христову. Аще ли же ни, то уже есть. Аз же ти глаголю и засвидетельствую ти, яко церьковь Христова не подлежит никакову исправълению и яко мнимыми правители искушает враг всю вселенную. Ныне и мы [183] пълаваем в том предъреченном искушении, им же искушает нас сатана, да познает 34, кто божий и кто егов, кто верен и кто не верен, кто крепок, кто малодушен, кто деръжит предания, кто колеблется. К сему что речем (Апокал. Глава 22): Разве прилагающим приложит господь/л. 221/ им язв, по писаниих, и от<ъ>емлющим от<ъ>имет господь часть их от книг живота 35. (Третих царьств глава 13). Пророк бо пророка послушав, чрез господне повеление токмо хлеба вкуси и воды испил тамо, идеже не повеле ему 36 бог 37 – зол явися и убиен бысть от зверя льва за преслушание 38. Зрите же, братия возлюбленная, сего пророка господня. За малое сие преслушание убиен бысть. Молю же вы, братия моя и коленом вашим касаюся, держите предание господне крепко и непременно и разумейте лож и истинну по словеси господню 39 (Матф. Зач. 93) 40. Пърииди в чувство, о возъ/л.221об./любленне! в киих обретаишс<ь>? Аще мощно ти есть позънати истинну, да не 41 погубиши себе во веки. Припади к ногам распятаго за ны истиннаго учителя Христа бога нашего и призови духа истиннаго (Иоанн. Зач. 53), и той наставит тя на всяку истинну 42. Того б<о> ради рекоша святии отцы: Не прелагай бо, рече, предел вечных, яже положиша отцы твои, и не преступай, рече, преданнаго от святых отец и святых апостол, яже положенъная от Христа церькви 43. (Апокал. Глава 5, 6, 8). По Иоанну Богослову, иже запечатълеша седьмию печатню, /л. 222/ еже есть седмию вселенъскими соборами 44, глаголет бо святый истинный (Апокал. Глава 3): Вем твоя дела, яко ни студен еси, ни тепъл. Изблевати тя от уст моих имам, зане глаголеши, яко богат естьмь и обогатихъся 45 и ,ничтоже требую и не веси, яко ты еси окаянен и мнии, и нищ, и слеп, и наг, и мжа 46 есть. Совещаю тебе купити от мене злато, ражъженно огнем, да обогатишися, и одеянием белым облечешис<я>, да не явится срамота наготы твоея 47, и коллурием помажи очи 48 твои, да видиши 49, иже ти есть покаятися/л. 222об./ и святым духом пъросветится, и истинну да творити. И отсюду, возлюбленнии, мошно 50 вам есть познати лож и разумети истинну и держати древъле преданное святыми отцы и богословцы, а от творящих распри и раздоры 51 чрез учение старое от таковых блюстися подобает, по апостолу (К рим., зач. 127): Блюдитеся, рече, от творящих распри и раздор чрез учение старое 52 и прочее. Златауст глаголет (Бес., лист 106): Кичение – церькви преврати и ереси породи 53. Той же (Бес., лист 1693, Нра. 11): Паче всего бог разъдражается от раздора церьковнаго, ниже мученическая кровь/л. 223/ может, сего загладити греха, рече господь 54. В Корьмьчей книге (Корьм., лист): Егда церькви мирно и безмятежъно бывают в вере, тогда нам господь вся блага устроит. Аще ли и рать пройдет в земли вашей, то самих их меч пояст, сами ся изъбиют. На брань противу их не исходите и к тому невредны прочее пребудете 55 – и протчее тамо чти. Златоустый (Бес., лист 1798): В вере и мало изменяющим, что ни буди, анафема да [184] будет 56 (Анафеме прощения несть), а анафеме к тому прощения несть, ни разрешения и сами власти к тому разрешити/л. 223об./ уже не могут и простити. Молю вы, братия моя, и коленом вашим касаюся, убойтеся от сего непрощенного нечестия, еже не приложити, ни от<ъ>яти что. (Апокал. глава 22). Разве прилагающим приложит господь им язв по писаниих и от<ъ>емлющим от<ъ>имет господь 57 часть их от книги животныя и от града святаго, яже написана 58 суть в книзе сей, им же есть отгнанным быти от царьстъва небеснаго. Глаголет, свидетельствуяй сия: Ей, прииду съкоро. Воистинну, ей гряди, господи Исусе 59 60 (Глава 22): И глагола ми: Не запечатлей словес пророчествия/л. 224/ книги сея, яко время близ есть. Обидяй да обидит еще и скверный да сквернитъс<я> еще, и праведный правду да творит еще, и святый да святится еще. Се гряду скоро, и мзда моя со мною, воздати комужъдо по делом его. Аз естьмь Алфа и омега 61, начаток 62 и конец, первый и последний. Блаженнъ творящий заповеди его, да будет область им на древо животное, и враты в надут во град. Вне же псы и чародеи, и любодеи, и убиица, и идолослужители, и всяк любяй 63 и тъворяй лжу не внидет. Аз/л. 224об./ Исус, послах аггела моего засвидетельствовати вам сия в церьквах. Аз естмь корень и род Давидов и звезда утреньняя, и деньница. И дух, и невеста, глаголяй: прииди и жажъдай да приидет и хотяй, да приимет воду животную туне. Свидетельствую бо всякому слышащему словеса пророчествия книги сея: Аще кто приложит, наложит бог на него язъв, написанных в книзе сей. Аще кто от<ъ>имет словес сущих пророчествия в книзе сей, от<ъ>имет бог часть его от книги /л. 225/ животныя и от града святаг<о>, яже написана в книзе сей. Глаголет сей: Прииду скоро 64. И сам Христос рече (Матф. Зач. 98): Блюдитеся, да никто же вас прельстит 65 – и ина многа таковая глаголет писание и везъде повелевает блюстися, понеже в последняя времена исполнится прелести весь мир (Апок. гл. 13) и поклонятся прелести вси живущии на земли 66. Нас же от всех сих сохрани и соблюди, господи боже, от ныне и до века. Аминь.

Христос же глаголет: Пред двемя или тремя свидетели всяк глагол верен да станет 67. Зде же 68 /л. 225об./ на среду приведутся, и толикое множество да покажем вам истинъных свидетелей не ложъных, божественных его ученик апостол и святых и богоносных отец учителей наших, и мучеников святых, и исповедников. И мы сих вере да подражаем и сътопам их да последствуем и прочая.

(О кресте. Зач. 240. Исаия, глава 45). Смирил себе, послушлив быв даже до смерти, смерти же крестней. Тем же и бог его превознесе и дарова ему имя, еже паче всякого имени, да о имени Исусове всяко колено /л. 226/ поклонится небесных и земъных, и преисподних, и всяк 69 язык исповесть, яко господь Исус Христос 70.

(Зач. 114). Писано бо есть: Живу аз, глаголет господь, и о мъне 71 поклонится всяко колено, и всяк язык исповесться господеви, тем же [185] убо кожъдо нас о себе слово даст господеви 72. Зърите же, братия, – всякому, комужъдо ответ воздати будет господеви. Не к тому убо друг друга осужъдаем, но сие паче судите, еже не полагати претыкание брату в соблазн 72.

(Апостол. Зач. 179). Всем бо явитися нам подобает пред судищем Христовым, /л. 226об./ (Кор. 2. Пророк Исайя, глава 45) да приимет кожъдо, яже с телом содела, или благая, или злая 73.

Братие, (Кори. 1, глава 1, зач. 125) слово бо крестное погибающим убо, юродъстъво есть, а спасающимжес<я> сила божия есть. Писано бо есть (К рим., глава 1, Исаия, глава 29): погублю премудрость премудрых и разума разумных отверьгуся (Исаия, глав<а> 33). Где премудръ, где книжъник, где совопросник века сего? Не обуя ли бог премудрость мира сего, понеже бо в премудрости божии не разуме мир премудростию бога, благоизъволи бог буйством проповедания спасти вся верующия. /л. 227/

(Матф. глава 12. Зач. 16, глава 16). Понеже бо июдеи знамения просят, и ельлини премудрости ищут, мы же проповедуем Христа распята, июдеом убо соблазн, ельлином же безумие (К рим. глава 1 зач.). Самем же званным июдеом же и ельлином Христа божию силу и божию премудърость, зане буее божие премудрее человек есть и немощное богу крепъчае человек есть.

(Зач. тож 125). Видите ли звание ваше, братие, яко не мнози ли премудрии по плоти, не мнози ли сильнии 74 и не мнози ли благороднии, но буяя мира изъбра бог, да премудрыя пострамить, и немощная мира избра бог, да посъ/л. 227об./трамит крепъкая, и худородная мира и уничиженная избра бог и не сущая, да сущая 75 упраздънит. Из него же вы есте о Христе Исусе, иже бысть нам премудрость от бога, якоже пишется (Ефрем, глава 9; 2 Кор., глава 10): Хваляйся о господе да хвалится 76 77. Не судих бо видети, что в вас, точию Исуса Христа, и сего распята. (Деян., гл. 18. 2 пос. Пет., глава 1). И слово мое, и проповедь моя не по прению человеческия премудрости и словесех, но в явлении духа и силы. Да вера ваша не в мудрости человечестей 78, но в силе божии 79 будет 80. (Зач. 199). Чужъду ся, яко тако скоро прелагаетеся /л. 228/ от звавшаго вы благодатию Христовою во ино благовествование, точию нецыи, смущающе вы и хотяще превъратити благовествование Христово. Но и аще мы или аггел 81 с небесе благовестит 82 вам 83 паче, еже благовестихом вам, анафема да есть. Якоже предрехом, и ныне паки глаголю: Аще кто вам благовестит пач<е>, еже приясте, – анафема да есть. Ныне бо человеки препираю или бога, или ищу человеком угожъдати. И аще бы еще человеком угожъдал, Христу раб не бых убо был 84.

(Зач. 76). Тем же убо, братие, стойте и держите/л. 228об./ предание мое, им же научисътеся от мене или словом, или посланием нашим 85. И зрите же, православнии исътинни християне (Книга Кир. Иерусолим., лист [186]84), еже чрез глагол святых апостол и святых отец и мыслию не возноситис<ь> 86 и прочее. (Собор, пос. Иоанно., 1. Зач. 75). И сие вемы, яко от бога есмы и мир весь во зле лежит. Вемы, яко сын божий прииде и дал есть нам свет и разум, да познаем бога истиннаго 87. И слышите сия глаголы господни. Мы же глаголем: Не едины мы согрешаем, но и весь мир. И еще же горьшее к сему 88, да приглаголуем: И что миру от бога будет, то де и нам/л. 229/ от бога будет, не едины бо мы сия творим, но и весь мир согрешает. Зрите же на сия словеса ваша обличителя неложънаго апостола Христова девственника и наперстника Иоанна Богослова, глаголюща к нам и нелестне учаща вас, еже выше рехом: Вемы же, яко всяк рожъденный от бога не согрешает, но рожъденъный от бога блюдет себе, и лукавый не прикасается ему. Вемы, яко от бога естьмы и мир весь в зле лежит (Собор, пос. Иоанн. 1. Зач. 74) 89. Видите ли, братия, по апостолу, мир весь в зле лежит дияволе и мир весь бога не позна и не/л. 229об./разумеша его, занеже не позна его. И песнопевец в каноне поет во многих местех: Господи, да не с миром осудимся 90 – и протчая таковая. И богоотец Давид о сем глаголет (Псалом 81): Не уведеша бога, ниже разумеша – во тьме ходят 91 – и прочее. И той же Давид рече (Псалом 48): Селения 92 их в род и род, нарекоша имяна своя на земных. И человек в чести сый не разуме, приложися скотом немым 93 и уподобися их 94. Зрите же, глаголющии сие, что де миру будет всему, то де и нам будет, мы де от мира не отротчики. Нам же сущим, православным/л. 230/ християном, не дай, господи боже, с миром осудитися и с ним ни части, ни жъребия не слышати. (Псалом 48) Се путь их соблазн им, и по сих во устех своих благо изъволят. Яко овцы во аде положени суть, смерть упасет их, сии реч мука вечная, и обладают ими правии заутьра, и помощ их обетшает во аде, и от славы своея изъриновени быша и даже до века не узрит света, сии реч бес коньца во веки. И паки: Человек в чести сый не разуме, приложися скотом несмысленным и уподобися им 95.

(Молитва) Богоотец Давид (Псалом 16): Яко/л. 230об./ да не возглаголют уста моя дел человеческих 96 и (Псалом 27) по делом руку их дажьдь им, воздажьдь воздаяние 97 их им, яко 98 не разумеша дела господьня 99 и дела руку его, разориши их и не созижъдеши их к тому 100.

Услышите, яко бог судия их (Псалом 49): Слышите, людие мои, и возглаголю вам, Израилю, и засвидетельствую ти: богь – бог твой естьми аз. Не о жертвах твоих обличу тя, всесожения же твоя предо мною суть выну. Не прииму от дому твоего тельца, ни от стат твоих козлы. Яко мои суть вси зверие дубравнии, скоти/л. 231/ в горах и волове. И вся птица небесная и красота селенная со мною есть. Аще взалъчу, не реку тебе: моя бо есть вселенная и исполнение ея. Еда ям 101 мяса юнча или къровь козлию пию, пожъри богови жертву хвале и воздаждь вышнему молитвы твоя, и избавлю тя, и прославиши мя. Грешнику же речь бог: Вскую ты поведаеши оправдания моя и восприемлеши завет мой усты твоими 102. Ты же возненавиде наказание мое и отверьже [187] словеса моя вспять. Аще видяше татя сатану, течаще с ним, и с прелюбодеем/л. 231об./ участие свое пологаше соблазн. Яко буду тебе 103подобен: обличу тя и представлю пред лицем твоим грехи твоя. И разумейте же сия забывающие бога 104. (Пет. пос. 1, глава 2. Зач. 58) Зане писано есть в писании (Исаия, глава 28. К рим. 9): Се пологаю в Сионе камень краеуголен, избран 105, честен, и, веруяй вонь, не постыдится. Вам убо честь верующим, а противящимьс<я> (Псалом 117, Матф. 25, Деян. 4, Исаия 50, К рим. 9, Map. 12, Лук. 20, 1 Пет. 2, 2 Мои 19) камень, его же небрегоша зижьдущии, сии бысть во главу угъ<лу> и камень претыканию и камен<ь> соблазну, о нем же и претыкаются слову противляющиися, о нем ж<е> и положени быша. Вы же род избран, царьское священие, язык 106 /л. 232/ свят, людие обновления, яко да добродетели возъвестите, иже ис 107 тьмы 108 вас призвавшему в чюдный съвой свет 109. И аще праведъник едъва спасетъся, нечестивый ж<е> и грешный где явится 110, зане бог гордым противится, смиренным ж<е> дает благодать 111. (Пет. пос. 2. Зач. 66) Им же путь истинный хулиться 112. И в преумножение льстивых словес вас уловат: их же суд искони некоснит, и погибель их не возъдремлет 113 (Зач. 244) Протчее же, братия моя, радуйтеся о господе, тая же писати вам мне уб<о> неленостно, вам же есть/л. 232об./ тьвердо слышати 114. (Ияков соб. пос.) И яко не словом токмо, но и делом показати веру подобает 115. И яко не слышателие закону отправдятся, но творцы закону опровдятся 116. Иже бо весь закон соблюдает, согрешит же во едином, – бысть всем повинен 117. (Апостол, зач. 53, 1 Иоанно пос.) Кая польза, братия моя, аще веру глаголет кто имети, дела же не имать; егда может вера спасти его. Ты веруеши, яко бог един есть – добре твориши. И беси веруют 118 и трепещут зело и бояться 119 его 120. (1 пос. Ияковл<е>. Зач. 55). Не 121 хъвалитеся 121, ни лъжите на истинну: несть сия/л. 233/ премудрость свыше нисходящи, но земна, душевна, бесовска, иде же бо зависть и рьвения, ту нестроение и всяка зла вещ. А яже свыше премудрость, перьвее убо 122 чиста есть, потом же мирна, кротка, благопокорьлива, испольнь 123 милости и плодов благих, несуменъна и нелицемерна 124. (Зач. 55) Не весте ли, яко любы мира сего вражъда богу 125 есть, иже бо восхощет 126 друг быти миру, враг божий бывает. Или мните, яко всуе писание глаголет 127. (1 пос. Ияков. Зач. 56). Повинитеся убо богу, противотижеся дияволу, и бежит /л. 233об./ от вас. (Ефесеем 1.4) Приближетеся богу, и пъриближится вам. Очистите руце, грешницы, и исправите сердца ваша, двоедушнии, постражите и слезите, и пълачитеся. Смех ваш в плач 128 да обратится, и радость ваша в сетование будет (1 Пет. Глава 5). Смиритеся перед богом, и вознесет 129 вы. Той един есть, могий спасти и погубити. Кая бо жизнь ваша, пара убо есть, иже вмале явъляется, потом же исчезает. Вместо, [188] еже бы глаголати вам (Деяние 19. 1 Кор. 4), аще господь восхощет, и живи будете 130, и сотворим се или оно, ныне же хвалитеся в гордынях/л. 234/ ваших, всяка же хвала такова зла 131 132. Возвеселитеся на земли и иже есть на земном мудровании, насладитеся, упитаете сердца ваша, аки(?) в день заколения. Осудисте, убисте праведнаго, понеже не противится вам. Долготерпите убо, братия моя, оскорьбляющии до пришествия господня. Зрите же сие 131, се 131 и земледелец жъдет чесътный плод от земля, долготерпя о нем, доньдеже приимет дожьдь ран и позден, також<е> долготерпите убо и вы, утъвердите сердца ваша, яко пъришестъвие господне приближис<я> 133 (1 пос. Иаковле)/л. 234об./ (Зач. 57) Се блажым терпящая 134. (1 пос. Пет., глава 3, зач. 60. Исаия, глава 1). Да уклонится от зла и да сотворит благое, да взыщет 135 смирение и да держится его, зане очи господни на праведныя и уши его в молитву их, лице же господне на творящая злая, еже потребити их от земля, иж<е>есть от царьства небеснаго 131. И кто озлобит вас, аще благому подобницы будете. Но аще и стражете правды ради, блажени есте. (Матф. 5) Страха же их не убоитеся, ниже смущайтеся. Господа же бога святите в сердцах ваших. Готовы ж<е> присно ко ответу будете 136 всякому вопрошающему вы слово о вашем/л. 235/ уповании, (Выш. 2) с кротостью и стърахом, совесть имуще благу, да о нем же вас клевещут вас, яко злодея, постыдятс<я> злословящей ваше благое о Христе житие 137. (1 пос. Пет., глава 4. Зач. 61) Хуляще, иже возъдадут слово готову сущему судити живым и мертвым 138. (1 Пет. пос., глава 4. Зач. 62. Матф. 5). Аще укаряеми бываете о имени Христове, блаженни есте, яко того ради славы божий дух на вас почиет, онеми убо хулится, а вами прославляется. Аще ли ж<е> яко християнин, да не стыдится, но да прославляет же бога в части сей. (Прит. 11). И аще праведник едва спасетъся, нечестивый же и грешный где явиться 139./л. 235об./ Тем же и стражъдущеи по воли божыи 140, яко верну зижъдителю да предадят душа своя во благотворение (1 Пет. пос., глава 5. Зач. 62). Старца, яж<е> в вас 140, молю, яко старец сый, свидетель Христовым страстей. Тако же, юнии, повинитеся, сътарцем 141, вси же друг другу повинующеся смиренномудрие стяжите (К рим. 2. Ияков 4), зане 140 горъдым 140 бог противится, смиренным же дает благодат<ь> 142. (1. Пет. пос., глава 5). И явльшуся пастыре-начальнику, приимете неувядаемый славы венец 143. Яже вмале написах, молях и засвидетельствуя сеи быти истинней/л. 236/ благодати божыи 140, в ней же стойте 144. (Пет. пос. 2.1. Зач. 64) Отбегше, иже в мире похотныя тля. Подадите в вере вашей добродетель, в добродетели же разум, в разуме же возъдержание, в возъдержании ж<е> терпение 145, в терпении же благочестие, в благочестии ж<е> братолюбие, в братолюбии ж<е> любовь. Сим б<о> в вас сущим и множащемся, непраздных, ниже бесплодъных сотворит в господа нашего Исуса Христа познание, ему же бо несть сих. Слеп есть и мжа, забвение прием чищения древних своих грехов 146. [189] (1 Соб. пос., глава 1. Зач. 65) Сия бо творяще, не имате согрешити никогдаже. Сего ради не обленюся воспоминати/л. 236об./ вам всегда присно о сих, аще и ведите 147 и утверьжени есте в настоящей истинне, праведно бо мню 148. (2 Пет. пос., глава 5. Зач. 67. К рим. 6). Им же бо отбегще скверн мира сего в господа нашего и спаса Исуса Христа (Зри скверн мирских), сими же паки сплетшеся побежъдаеми бывают. (Лук. 1). Быша же 149 им последняя горьша перьвых. Лучша бю бе им не познати пути пъравды, нежели познавшим возвратитися от преданныя им единою святыя 150 веры. Случи бо ся им истинная притча (Притча 26) – пес возъврашъся на свою блевотину, и свиния, омывшися в кале тинне 151.

(1 пос. Иян., глава 2. Зач. 70) Пишу вам, чадца, пишу вам, отцы, пишу /л. 237/ вам юноша: Не любите мира 152, ни яже в мире. Похоть плотьская и похоть очима, и гордость житейская – сия вся несть от отца, но от мира, се бо 153 есть мир сей преходит и похоть его, и славу преносит. А творяй волю божию, сей пребывает во веки 154 (1 пос. Иоан., 2. Зач. 71) И ныне, чадца, пребывайте о нем, да егда явится, имамы дерзновение и не посрамимся от него в день пришесътвия его 155. (1 пос. Иоан., глава 153 4.) Вы от бога есте, чадца, и победисте тех, яко болии есть иже в вас, нежели иже в мире. Они от мира суть, сего ради изъбрах от мира, глаголю, и мир тех послушает. Мы от бога/л. 237об./ естьмь. Разумеяй бога, посълушает нас. О сем разумеем дух истинный и дух льстеч 156. (1 пос. Иоан., глава 5. Зач. 74) Яко всяк рожъденный от бога 153 побежъдает (Зри мира) мир, и сия есть победа, побежъдшия мир, иже есть вера наша. Кто есть побежъдаяй мира, токмо веруяй, яко Исус(?) есть сын божий. Вемы ж<е>, яко всяк рожъденный от бога не согрешает, но рожъденъныи от бога блюдет себе, и лукавый не прикасаетъся ему. Вемы, яко от бога естмы, и мир весь в зле лежит (Ми<р> вес<ь> в зле лежит И выш. Зач. 70, 67, 65, 64). Вемы же, яко сын божий, прииде, дал есть нам свет, и разум,/л. 238/ да позънаем бога истиннаго, да будем во истинном сыне его Исусе Христе. Се есть истинъный бог и живот вечный 157. Зри же и другое писание глаголет – Пролог месяца ноября в 13 де<нь> слово 4 Иоанна Златоусътаго о бесконечной муце, кожъдо, возлюбленнии, внидем во свою совесть и помыслим прегрешения и суд на ся возълагаем, да нетогда со вселенною причтени будем, страшно бо судище то, грозъно и место истязания и сътраха полно есть, огненъна река течет 158 и прочее.

Комментарии

1. Заголовок повторяется как колонтитул.

2. Дальше повторено (и зачеркнуто) слово вашим.

3. Слово исправлено.

4. В рукописи истребятя.

5. Слова (здесь и дальше), взятые в скобки, писаны на полях.

6. Е (ять) вписано над строкой [другим почерком (?) и другими чернилами (?)].

7. Буква м исправлена.

8. На полях помета: Зри.

9. Соборное послание Иаковле, глава 2, ст. 14–26. В Острожской библии – Острог, 1581 (здесь и дальше сравниваем тексты цитат с текстом этого издания): «Кая польза, братие... еда может вера спасти его. (Лу. 3. Иоанн 3)... и лишени... пипера... речет же кто има от вас... и трепещут. Хощеши же ли.. (1 Мои. 22) ... (1 Мои. 15. К Рим. 4, к гал. 3)... наречется. Зрите ли... оправдается человек... (Исус Нав. 2)... приемше... и иным путем изведше их. Яко же... тако и вера...»

Вставка о спасшейся Раав блуднице – см. Книгу Иисуса Навина, гл. 2; о спасшемся Лоте – см. Книгу Бытия, гл. 19.

10. Первое е (ять) исправлено.

11. Последняя буква исправлена на е.

12. Евангелие от Иоанна (в дальнейшем – Иоанн; Матфей и т. д.), гл. 5, ст. 39–40 (зач. 17): «Испытайте писаниа, яко вы мните в них имети живот вечный, и та суть свидетельствующа о мне, ине хощете приити к мне».

13. 1-е послание ап. Павла к коринфянам, гл. 11, ст. 16 (зач. 148): «Аще ли кто мнится спорлив быти, мы таковаго...»

Зачало 293–2-е послание ап. Павла к Тимофею, гл. 2, ст. 14: Сия въспоминай, засвидетельствуй пред богом, не словесы претися, ни на кую же потребу, точию на разорение слышащим».

14. Матфей, гл. 24, ст. 35 (зач. 101): «Небо и земля мимо идет...» Лука, гл. 21, ст. 33 (зач. 107): «...а словеса моя не надуть прейти».

Ссылка на Иоанна (зач. 43) относится к тексту, помещенному ниже.

15. Матфей, гл. 12, ст. 30: «Иже несть...»

16. Иоанн, гл. 8, ст. 31–32: «Аще вы пребудете...»

17. Иоанн, гл. 8, ст. 51: «...смерти не имать видети в векы».

18. Иоанн, гл. 12, ст. 48: «...имать судящим ему...»

19. 2-е Соборное послание Иоанна, гл. 1, ст. 9: «Всяк преступляй...»

20. Слово исправлено.

21. Нари написано дважды, первое – зачеркнуто.

22. Последний слог повторен и па л. 218 об.

23. Иоанн, гл. 9, ст. 39: «...и видящии слепи...»

24. В рукописи – несъвяты.

25. Книга Левит, гл. 10, ст. 10: «Отлучите между вещьми святыми и между сквернавыми и между нечистыми и между чистыми».

26. Слово написано над строкой.

27. Слово исправлено.

28. На полях помета: Зри.

29. Матфей, гл. 16, ст. 18.

30. Или написано дважды.

31. В Маргарите (М., 1641) на лл. 518–543 помещено Слово Иоанна Златоуста «Егда вне церкви обретеся Евтропий, отторжен бысть...», в котором пространно толкуется о значении церкви (см. лл. 518–520).

32. Апокалипсис, гл. 3, ст. 8, 10: «Вем твоя дела, се дах пред тобою двери отверсты и никтоже может затворити их, яко малу имаши силу я съблюде мое слово... и аз тя соблюду от годины... хотящая...»

33. Последняя буква исправлена из я (?).

34. На полях помета: Зри.

35. Апокалипсис, гл. 22, ст. 18, 119: «...Аще кто приложит на них, наложит бог на него язв, написонных в книзе сей. Отимет бог часть его от книги животныя».

36. Слово вписано на полях.

37. Слово исправлено.

38. 3-я Книга царств, гл. 13. В публикуемом тексте – кратчайшее изложение этой главы.

39. Матфей, гл. 23 (зач. 93), ст. 3: «Вся убо, елика аще рекут вам блюсти, съблюдайте и вторите, по делом же их не творите». Аввакум имел в виду, возможно, именно этот текст.

40. Заметка на полях против слов Аще мощно...

41. Буква н исправлена.

42. Иоанн, гл. 16, ст. 13: «Егда же приидет он, дух истинны, наставит вы на всяку истинну».

43. В Притчах Соломоновых, гл. 22, ст. 28: «Не прелагай предел вечных, яже положиша отцы твои».

В книге бесед (Беседа 2-я) Аввакум, цитируя (с некоторыми отклонениями) этот текст, ссылается на Василия Великого. – См. РИБ, т. 39, кн. 1. Л., 1927, стлб. 261.

44. В 6 и 8 главах Апокалипсиса указывается, что «открывается», когда «отверзаются» печати, – какие кары ожидают человечество за грехи. В 5-й – введение к этому.

45. Буква х в слове исправлена.

46. Буква ж в слове исправлена.

47. Перед словом зачеркнуто неправильное начало – ты.

48. Слово написано дважды. Второй раз с омегой.

49. Апокалипсис, гл. 3, ст. 15–18: «... ни тепл, не да студен бы был, ни тепл. Тако, яко объуморен еси и ни тепл, ни студен, изблевати... и наг. Совещаю...»

50. В рукописи вошно. Сверху надписана буква м.

51. Первое р исправлено.

52. Послание ап. Павла к римлянам, гл. 16, ст. 17, зач. 121 (а не 127): «Блюдитеся от творящих распря и раздоры чрез учениа, ему же вы научитеся».

53. Цитата совпадает с текстом Бесед только частично, но точно совпадает с выписью, помещенной в сборнике ниже (на л. 243) – см. выпись № 36 и примечание к ней (с. 194).

54. Как и предыдущая, цитата совпадает с текстом Бесед только частично, но полностью совпадает с выписью (л. 242 об.) – см. выпись № 32 и примечание к ней (с. ).

55. Кормчая (М., 1650) л. 572: «Егда убо святыя и божественыя церкви без пакости и немятежно в мире бывают, тогда нам вся благая строения от бога бывают подаема, мир и умножение плодом и врагом одоление, якоже в Левитице пишется... и дам мир земли вашей и рать не пройдет сквозе ню, аще ли пройдет, то яадуд пред вами смертию...» Киноварью на нижнем поле: «Зри. Егда святыя церкви без мятежа в мире бывают, тогда вся благая от бога бывают подаема».

56. Цитата, вероятно, повторяет выпись № 34 (см. л. 242 об.), хотя не совсем точно. Лист Бесед (1798) здесь указан неверно: следовало указать лист 1477. Такая отсылка в выписи № 39 – и также ошибочная, там следовало указать лист 1798. Эта перестановка указывает на несомненную связь цитаты с выписью – см. выписи № № 34 и 39 и примечания к ним (с. 194).

57. Конец слова отъимет и начало господь исправлены.

58. Начало слова исправлено.

59. Последняя буква исправлена (е на ять).

59a. Апокалипсис, гл. 22, ст. 18–19: «Аще кто приложит на них, наложит бог на него язв, написанных в книге сей, и аще кто отимет словес, сущих пророчествиа в книзе сей, отимет бог часть его от книги... написана в книзе сей».

60. Апокалипсис, гл. 22, ст. 20–21: «Глаголет... скоро. Аминь ей...»

61. В рукописи – буква омега.

62. Ча вписано над строкой.

63. В тексте любюй.

64. Апокалипсис, гл. 22, ст. 10–19: «И глагола... святится еще. И се гряду... творяй лжу. Аз, Исус... прииди и слышай да глаголет, прииди и жаждай... приложит на них наложит... сей. И аще... Глаголет, «видетельствуя сия, ей прииду скоро».

65. Матфей, гл. 24. ст. 4: «Блюдете...»

66. Апокалипсис, гл. ;13, ст. 8: «И поклонятся ему вси...»

67. Матфей, гл. 18, ст. 16: «Да при устех двою или триех сведетелий станет всяк глагол».

68. Зде же повторяется и на обороте листа.

69. Буква я исправлена.

70. Послание ап. Павла к филипписиям, гл. 2, ст. 8–11; «Смирил себе, быв послушлив...»

Указание на пророка Исайю относится к последующему тексту (зач. 114).

71. Слово исправлено.

72. Послание от Павла к римлянам, гл. 14, ст. 11–43: «Писано бо есть... яко мне... слово даст господеви. Не к тому убо друг друга...»

73. 2-е послание ап. Павла к коринфянам, гл. 5, ст. 10: «Всем бо... или блага, или зла».

74. В рукописи сальнии.

75. Да сущая написано дважды.

76. В рукописи да хвалится господе с пометами над строкой в начале и конце – да хвалится – 2 (букв.), о господе – 1.

77. 1-е послание ап. Павла к коринфянам, гл. 1, ст. 18–31: «Слово бо крестное... спасающемъжеся нам сила... Не обуи ли... спасти верующая... (К рим. 1. Исаия 29)... (Исайя 23)... (Мат. 12 и 16)... (К рим. 1)... ...Видите бо звание... силни, не мнози ли благородни... да посрамит крепкая... упразнит, яко да не похвалится всяка плоть пред богом. Из него же... премудрость от бога, правда же и освящение, и избавление, да якоже пишется... (Ефрем 1; 1 коринф. 1)...»

78. Е в середине слова исправлено.

79. Первое и исправлено.

80. Послание ап. Павла к коринфянам, гл. 1, ст. 2, 4–5: «Не судих бо ведети... распята» (Деян, 18). «И слово мое... (2 Петр. 1)... не по препрению... словесех...»

81. На полях помета: Зри.

82. В рукописи плаговестит.

83. Слово написано дважды.

84. Послание ап. Павла к галатам, гл. 1, ст. 6–10 (зач. 199): «Чуждуся... благовествование, еже несть ино, точию... и аще бых еще...»

85. 2-е послание ап. Павла к солунянам, гл. 2, ст. 15 (зач. 276, а не 76): «Тем же... предание, им же научистеся, или словом...»

86. В Книге Кирилловой (М., 1644), в Слове о св. троице, заголовок на полях л. 84: «Чрез глаголы святых отец мыслено не возносися».

87. 1-е соборное послание Иоанна Богослова, гл. 5, ст. 19 (зач. 74, а не 75): «Вемы, яко от бога... вемы же, яко сын божий прмиде дал...»

88. Буквы к и се исправлены.

89. Там же, ст. 18–19: «Вемы же... ...»

90. В 1-м послании ап. Павла к коринфянам, гл. 11, ст. 32: «Судими же от бога, наказуемся, да не с миром осудимся», «Песнопевец» – вероятно, имеется в виду Иоанн Дамаскин, составитель многих канонов.

91. Псалом 81, ст. 5: «Не уведеша, ниже разумешя, в тме ходят».

92. Первое е в слове исправлено.

93. В рукописи несмым. Следует несмысленным.

94. Псалом 48, ст. 12–13: «Селения их... скотом несмысленным и уподобися им».

95. Псалом 48, ст. 14–15, 20–21: «Сей путь... упасет их и обладают... во аде. От славы... изриновени быша...... даже до века не узрит света. И человек... несмысленных...»

96. Псалом 16, ст. 4.

97. Последняя буква исправлена.

98. На конце строки – я, в начале следующей – яко.

99. Слово исправлено.

100. Псалом 27, ст. 4–5: «Поделом руку... в дела господня и в дела руку его... и не съзиждеши их».

101. ъ в конце слова исправлен из я (?).

102. Два последних слова исправлены.

103. Слово вписано над строкой.

104. Псалом 49, ст. 7: «Слышите, людие мои... твой еемь аз... всесожжениа же предо мною... вълове. Познах вся птица небесныя и красота сельнаа... вышнему обеты твоя. И призови мя в день печяли твоеа, и избавлю тя... рече... татя, течаше с ним... полагаше. Уста твоа умножиша злобу и язык твой съплеташе льщения. Седя, на брата своего клеветаше и на сына матери своея полагаше соблазн. Сия... сьтворил еси и умолчах, възнепщевал еси безаконие, яко буду...»

105. В рукописи – избан.

106. Слово написано дважды, второй раз на л. 232.

107. ъ в конце предлога исправлен.

108. Над ть титло.

109. 1-е соборное послание ап. Петра, гл. 2, ст. 6–9; «Зане писано... (Исаиа 28. К рим. 9): Се пологаю... сей бысть... углу... в чюдный его свет».

110. 1-е соборное послание ап. Петра, гл. 4, ст. 18: «И аще... спасается, нечестивый и...»

111. 1-е соборное послание ап. Петра, гл. 5, ст. 5: «Зане бог...».

112. Слово написано на поле бледными чернилами.

113. 2-е соборное послание Петра, гл. 2, ст. 2–3: «Ими же путь... похулится...»

114. Послание ап. Павла к филиписиям, гл. 3, ст. 1: «Проче еже, братиа... тая же бо… вам же твердо».

115. См. начало Послания и примечание 1.

116. Послание ап. Павла к римлянам, гл. 2, ст. 13: «Не слышателие бо закону праведни пред богом, но творцы закону, – сии оправдятся».

117. Соборное послание Иаковле, гл. 2, ст. 10.

118. На полях помета: Зри.

119. Слова исправлены.

120. См. начало Послания и примечание 1.

121. Слова исправлены.

122. Буква у исправлена.

123. ь на конце слова исправлен.

124. Соборное послание Иаковле, гл. 3, ст. 14–17.

125. Слово исправлено.

126. На полях помета: Зри.

127. Соборное послание Иаковле, гл. 4, ст. 4–5.

128. В рукописи – впъ и на следующей строке – плачъ.

129. Буква е (вторая) исправлена.

130. Буква у исправлена.

131. Слово исправлено.

132. Там же, ст. 7–10, 12, 14–16: «(Ефес. 4) Повинитеся... грешницы, направите... в сетование. (1 Петр. 5) Смиритеся... и вознесет вы». «Един есть законоположник и судии могий спасти и погубите». «Кая бо... (Деян. 19, 1 к рим.)... живи будем... сие или оно...»

133. Соборное послание Иаковле, гл. 5, ст. 5–8: «Возвеселитеся на земли и насладистеся, упитайте сердца... праведнаго, не противится... братия моя, до пришествия господня. Се земледелец... и позден, долготерпите...»

134. Там же, ст. 11.

135. Т (выносное) исправлено.

136. На полях помета: Зри.

137. 1-е соборное послание Петра, гл. 3, ст. 11–16: «...благо... от земля. И кто озлобит... (Быт. 2)...»

138. 1-е соборное послание Петра, гл. 4, ст. 4–5: «...воздадят...»

139. Конец слова исправлен.

140. Слово исправлено.

141. Тако же... сътарцем написано дважды (второй раз старцем, без ъ).

142. Там же, ст. 14, 16, 18; гл. 5, ст. 1, 5: «...яко славы божий дух...», «Аще ли...», «И аще праведник... нечестивый и грешный... старец сын и свидетель...», «Тако же юнии... зане бог гордым...»

143. Там же, гл. 5, ст. 4: «...пастырей начялнику...»

144. Там же, ст. 12: «Въмале написах, моля...»

145. Последняя буква исправлена.

146. Хо написано над строкой.

147. Слово исправлено.

148. 2-е соборное послание ап. Петра, гл. 1, ст. 4–10, 12–13: «...тля. И самое же сие тщание все привнесше, подадите... есть, мжа... грехов. Тем паче, братие, потщитеся известно ваше звание и избрание творити. Сия бо...», «Сего ради... вам присно...»

149. В рукописи ше.

150. Святыа? В рукописи ыя лигатура (?).

151. 2-е соборное послание ап. Петра, гл. 2, ст. 20–22: «Аще бо отбегше скверн мира в разум господа... от преданыа им святыа заповеди...»

152. На полях помета: Зри.

153. Слово исправлено.

154. 1-е соборное послание Иоанна Богослова, гл. 2, ст. 15–17 («Пишу вам, чадца, пишу вам, отцы, пишу вам, юноша» – из той же главы, ст. 12–13): «Не любите мира, ни яже в мире. Аще кто любит мир, несть любве отча в нем. Яко все, еже есть в мире, похоть... житейская, несть от отца, но от мира сего есть. И мир сей... похоть его. А творяй волю божию пребывает въ веки...»

155. Там же, ст. 28: «...от него в пришествие его».

156. 1-е соборное послание Иоанна Богослова, гл. 4, ст. 4–6: «...Сего ради от мира глаголют и мир тех послушает... разумеваяй бога... разумеваем...»

157. Там же, гл. 5, ст. 4–5, 18–20: «...побеждьшия мир, вера наша...» «Вемы... истиннаго и да будем...»

158. Пролог (сент. – февр.) М., 1642, л. 345: «... и суд на ня...»

Текст воспроизведен по изданию: Сборник XVII в. с подписями протопопа Аввакума и других пустозерских узников. Материалы к исследованиям // Записки отдела рукописей, Вып 33. М. Книга. 1972

Главная страница  | Обратная связь
COPYRIGHT © 2008-2021  All Rights Reserved.