|
ДВЕ ЖАЛОВАННЫЕ ГРАМОТЫ ЧУДОВУ МОНАСТЫРЮ (XVI в.)№ 11564 сентября 13. — Жалованная тарханно-оброчная, несудимая и заповедная грамота Ивана IV Московскому Чудову монастырю на села и деревни в Вышгородском уезде (с подтверждениями 1566 г.). Се яз, царь и великий князь Иван Васильевич всеа Русии, пожаловал есми архистратига Михайлова Чюда и великого чюдотворца Алексея, митрополита Киевского и всеа Руси, что на Москве в Старом городе, архимандрита Левкею з братиею, или хто нем иный архимандрит в том монастыре будет. Били ми челом, что за ними их монастырские села и деревни в Вышегородцком уезде: село Марьинское слобода з деревнями, да селцо Федоринское, да село Вьскресенское з деревнями, да селцо Ахматовское. И коли-дей Вышегород был за князем Ондреем Ивановичем, и на те-дей их села и на деревни у них княж Ондреева Ивановича жаловалная грамота есть. А после-дей князя Ондрея Ивановича Вышегород был за нами. И в четыредесят шестом году на те их вышегородцкие села и деревни наша жаловалная грамота им дана ж, а на мое, царево и великого князя, имя та грамота у них не подписана. А после-дей того Вышегород был за князем Володимером Андреевичем, и княж Володимерово-дей Андреевича имя на той отца его на княж Ондрееве Ивановича грамоте на те их вышегородцкие села и на деревни подписано. И нам бы архимандрита Левкею з братиею пожаловати, велети им на те их села и на деревни дати свою жаловалную новую грамоту, такову ж, какова им наша жаловалная грамота на те ж на вышегородцкие села и деревни дана в четыредесят шестом году. Да положил перед нами архимандрит Левкея нашю жаловалную грамоту, которая им дана в четыредесят шестом году, да другую грамоту на те ж села и на деревни княж Ондреево Ивановича данье на княж Володимерово 183 Андреевича имя подписану. А подпись на грамоте такова: Князь Володимер Ондреевич по сей отца своего грамоте архимандрита Левкею пожаловал, сее у них грамоты рушити не велел никому ничем, а наместником вышегородцким и волостелем и их тиуном и всем пошлинником и неделщиком и данщиком велел ходити о всем по тому, как у них в сей грамоте писано. Лета 7058-го марта 11. А подписал диак Иван Шамской. И яз, царь и великий князь, архимандрита Левкею з братиею пожаловал, на те их вышегородцкие села и деревни свою жаловалную новую грамоту велел дати, такову ж, какова им наша жаловалная грамота дана в четыредесят шестом году. А в грамоте в нашей в жаловалной у них написано: Хто у них в тех селех и в деревнях учнут жити людей, и наместницы наши вышегородцкие и волостели и их тиуни тех их людей не судят ни в чем, опричь душегубства и розбоя с поличным, ни кормов своих на них не емлют опричь посошного корму, ни всылают к ним ни по что. А праведчики и доводчики поборов своих на них не емлю[т], ни[же въезжают к ним] ни по что. А ведают и судят тех своих людей архимандрит Левкея з братиею сами въ всем, или кому [319] прикажут. А случитца суд смесной тем их людем з городцкими людми или с волостными, и наши наместницы и волостели и их тиуни тех их людей судят, а архимандрит Левкея з братиею или их приказчик с ним ж судит. А прав или виноват монастырской, и он в правде и в вине архимандриту з братиею, а городцкой и волостной в правде и в вине наместнику и волостелю и их тиуном. А кому будет чего искати на архимандричих приказчикех, ино их сужю яз, царь и великий князь, или мой боярин введеной. Также есми их пожаловал: не надобе им ни мыт, ни явка, ни весчее, ни коня моего не кормят, ни лугов моих не косят, ни двора моего, ни наместнича, ни волостелина не делают, ни прудов моих не прудят, ни поворотного не дают, ни выводные куницы, ни к дворским, ни к сотцким, ни к десятцким с тяглыми людми не тянут ни в какие проторы, ни в розметы. А хто у них в их селех и в деревнях пойдет от своих рук или кто з дерева убьетца, или кого древо убьет в лесе, или в воде утонет, или водою напловет, или их убитым подкинут из-за рубежя 184, и наши наместницы и волостели н [иx тиуни в то]м на них продажи и езду не емлют, а осмотрив того, велят схоронити безпенно. А наши князи и бо[яре, и дети боярские, и ратные], воеводы, и ловчие, и псари, и бобровники, и всякие ездоки в тех их селех и в деревнях не ставя[т]ца, [ни к]ормов, ни подвод, ни проводников у них не емлют. И гонцы мои подвод, ни проводников у них не емлют же, опричь ратных вестей. А хто у них станет силно, да что возьмет, и тому платити без суда и без ысправы. А мои, царя и великого князя, селчане и наместников и волостелей наши люди к тем манастырским людем на пиры и на братчины незваны 185 не ходят. А хто к ним придет на пир и на братчины незван, и они того вышлют вон безпенно. А хто у них учнет пити силно, а учинитца у них в ту пору гибель, и тому платити та гибель вдвое без суда и без исправы. Такъж есми пожаловал архимандрита Левкею з братиею, по тем их по монастырским селом и по деревням попрошатые не ездят, ни скоморохи не играют. И хто по их по монастырским селом и по деревням попрошатые учнут ездити или скоморохи учнут у них играти силно, и монастырской приказчи[к] ис тех монастырских сел и из деревень вышлет их вон безпенно. Такъж есми пожаловал [архимандрита Левкею з бра]ти[ею] или кто по нем иный архимандрит в том монастыре будет, дают мне [с тех своих сел и з деревень за дань, и] за я[мские деньги, и за про]гонные оброком з году на год на Рожество Христово с сохи по рублю. То им на весь год за все пошлины. [А] дам яз, царь и великий князь, своему наместнику или волостелю на грамоты грамоту, а на сю грамоту иные моей грамоты нет. А явят сю грамоту вышегородцкому наместнику, и волостелям, и их тиуном, и они с нее явки не дают ничего. А подпись на грамоте диака нашего Федора Мишюрина. И печать у тое-грамоты наша. А во княж Ондрееве Ивановича жаловалной грамоте у них, которую им на те их вышегородцкие села и деревни дал в двадесят седьмом году, написано тож, как написано в нашей жаловалной грамоте. А подпись на княж Ондрееве Ивановича грамоте княж Ондреева диака Варгана Захарьина. А о данном приставе и о петне о их манна[сты]р[ско]м [хо]дят у них по тому ж, как у [ни]х [в] моей, цареве и великого князя, в жаловалной в уставной в бо[льшой грамоте писано], кото[рая им наша] жаловалная уставная грамота дана лета [шестьдесят четвертого году]. [А] дана грамота на Москве лета 7000 семьдеся[т] третьяго [сентя]бря в [13 день]. На обороте: Царь и великий князь Иван Васильевич всеа Русии. На сставе: Диак Дружина Лазарев. Подтверждения: Царь государь и великий князь Иван Васильевич всеа Русии по сей грамоте архистратига Михайлова Чюда и великого чюдотворца Алексея, митрополита Киевского и всеа Русии, что на Москве в Старом городе, архимандрита Левкею з братьею, или хто по нем иный архимандрит в том манастыре будет, пожаловал, на их манастырские села и деревни, которые в опричнине в [320] Вышегородцком уезде, а писаны те села в сей грамоте имяны, сее грамоты рушати у них не велел никому ничем, велел у них ходити о всем по тому, как в сей грамоте писано. Лета 7074-го марта в 24 день. Дияк Петр Григорьев 186. Царь и великий князь Иван Васильевич всея Русии по сей грамоте архистратига Михайлова Чюда и великого чюдотворца Олексея, митрополита Киевского и всеа Русии, что на Москве в Старом городе, архимандрита Левкею з братьею или хто по нем иный архимандрит з братьею в том монастыре будут, пожаловал. Бил челом царю и великому князю архимандрит Левкея з братьею: Государево жалованье монастырские их села в Замссковской волости в Селье, село Власьево да сельцо [Бисеров]о з деревнями. И в писцовых-де книгах Замосковских волостей писма князя Ондрея Ростовского [да в других книгах п]исма князя Романа Дашкова с товарищи, те их села и деревни написаны за их монасты[рем. А коли-дей Замосков]ская волость Селна была за князем Ондреем Ивановичем, и на те-де их села и на деревни [княж Ондреева] жаловалная грамота есть, а о дани и о всяких податех в той грамоте княж Ондреев указ написан: д[ают] с тех сел и з деревень князю Ондрею Ивановичю Чюдовской архимандрит Иона з братьею за дань и за ямские и за прогонные денги оброком з году на год на Рожество Христово с сохи по рублю. То им на весь год за все пошлины. А после-де князя Ондрея Замосковская волость Селна была за царем государем и великим князем, и в четыредесят шестом году на те их села и на деревни государева жаловалная грамота им дана ж, а на царево-де и великого князя имя та грамота не подписана, а о данех и о всяких податех государев указ в той грамоте написан таков же, как во княж Андрееве жаловалной грамоте написано. И государь бы их пожаловал, велел бы им на те их села и на деревни свое жалованье во всем указ свой подписати на сей грамоте по тому ж, как им в сей грамоте на вышегородцкие их села з деревнями указ государев написан. А в писцовых книгах Замосковских волостей писма князя Ондрея Ростовсково с товарищи лета 7028-го написано в волости в Селне Михайлова Чюда, что на Москве внутри городе, село Власьево, а в нем церковь Покров святей Богородицы, того ж села деревни: деревня Городище, деревня Харитоново, деревня Короткое, деревня Конево, деревня Радованье, деревня Харитоново ж, деревня Непилово, деревня Боярское, деревня Ондроново, деревня Дубровка, деревня Смолево, деревня Терентьево, деревня Седякино, деревня Щапово, деревня Вешняково, деревня Старое Бисерово, Михайлова ж Чюда селцо Бисерово, того же селца деревни: деревня Митино, деревня Оста[ш]ово, да в Загарье их же деревня Чепочкино, а сошные пашни три четверти сохи. Да в тех же книгах [написано: в лете в 7072-]ом году ис тех сел князь Володимер Андреевич выменил у Чюдовского [мона]стыря [у архимандрита у Левкеи з братьею две деревни:] деревню Сидякино да деревню Чепочкино. А по мере в тех деревнях [пашни сорок две четверти. Припустил князь] Володимер Андреевич те деревни к своим черным волостям — [деревню Сидякино к волости к Селне, а деревню] Чепо[ч]ки[но] Олешково к волости к Загарью, потому что те их деревни пришли к черным волост[ям]. А против того променил князь Володимер Ондреевич Чюдовского монастыря архимандриту Левкею з братьею Селенские волости черные деревни по книгам писма князя Ондрея Ростовского лета 7028-го: деревню Соболево, починок Мякишов, да по книгам писма князя Романа Дашкова с товарыщи лета 7051-го деревня Ворыпаево Мартынове, деревня Тучково Кривоногово, пуста, потому что те деревни пришли к монастырским селом, ко Власьевскому да к Бисерову. Пашни в тех деревнях по мере сто дватцать четыре четверти, и перешло в мене архимандриту Левкее по мере пашни восмьдесят две четверти, а сошного писма по розводу и ялося в той перехожей пашне полполчетверти и полполполтрети сохи. И всего за монастырем сошного писма три четверти сохи и полполчети и полполполтрети сохи. И царь и великий князь Иван Васильевич всеа Русии по сей грамоте архистратига Михайлова Чюда архимандрита Левкею з братьею, или кто по нем иный архимандрит з братьею в том монастыре будут, пожаловал, на их монастырские села, и на деревни, и на починки, которые по сей грамоте имянно писаны, велел у них и в Замосковских волостях волостелем и их подлинником о суде и о всяких делех и [д]анщиком о всяких податех хо[дити о] в[се]м [п]о тому, как в сей грамоте писано, что им ся грамота дана на [вышегор]одцкие [их] се[ла в семдесят третьем году], и как в нынешнем в 74-м году в опричнине ся грамота подписана [А сее грамо]ты и под[писи на сей грамоте руша]ти [321] не велел никому, а велел ходити о всем по тому, как в сей грамо[те писано]. Лета 7074 [майя] в [1] день. А подписал [царев и в]еликого князя дияк Василей Степанов. [Государь царь и великий князь Иван Васильевич всеа Русии пожаловали Чюдова] монастыря архимандрита Левкею з братьею и хто по нем иные [архимандриты будут. Дали им в дом к архистратигу к Михайлову чюду] и великому чюдотворцу Алексею в Вышегородцком уезде в о[причнине свои государевы дворцовые села: село Горки, село Слепуш]кино з деревнями, село Детенково з деревнями ж, что было то сельцо Детенково в поместье [за островщики за Левою за Клоковым да за Левою за] Шелепиным в манастырских Чюдова манастыря сел: села Воскресенского да села Ахматова [место, что те манастырские села приписал в дворех] к Вышегороду Василей Ошанин с товарыщи. А по выписи с книг Василья Ошанина лета 7075-го [в селе в Горках да в селе в Слепушкине да в селце в Детенкове з деревнями] пашни добрые земли шестьсот пятьдесят [девять четвертей, да середине земли семсот восмдесят две четверти с осминою да пашни ж перелогом и лесом поросли сорок четвертей в одном поле да в дву по тому ж, сена три тысячи четыреста дватцать копен, лесу рощи и пароснику двесте тритцать четыре десятины, да островов и рощи триста девяносто три десятины. И сее грамоты государь царь и великий князь у архимандрита з] братьею рушати ничем никому не велел, а велел ходити о всем [по тому, как в сей грамоте писано. Писана лета] 7075 сентября в 24 [день]. А подписал государев царев и великого князя [диак Петр Григорьев]. № 2 1566 июня 16. — Жалованная тарханно-оброчная, несудимая, заповедная и двусрочная грамота князя Владимира Андреевича Московскому Чудову монастырю на села и деревни в Дмитровском и Звенигородском уездах. Се яз, князь Володимер Андреевич, пожаловал есм Чюдовского манастыря архимандрита Левкею з братьею, или по нем хто иный архимандрит в том манастыре будет. Что в нашей отчине в Дмитровском уезде в Повелском стану их манастырское село Васильевьское Борисовское з деревнями, да в Звенигородцком уезде в Городцком стану село Кошелево, да село Тораканово з деревнями, и хто у них в тех селех и деревнях учнет жити людей и крестьян, и наши наместницы дмитровские и звенигородцкие и волостели и их тиуны тех их людей и крестьян те судят ни в чем, опричь душегубства и розбоя и татбы с поличным, и кормов своих на них не емлют, опричь посошного корму, и ни всылают к ним ни по что. А праведчики и довотчики поборов своих не емлют, ни въезжают к ним ни по что. Тако же есми их пожаловал, не надобе им в моей вотчине ни мыт, ни тамга, ни явка, ни весчее, ни коня моего не кормят, ни лугов моих не косят, ни двора моего, ни наместнича, ни волостелина не делают, ни прудов моих не прудят ни поворотного не дают, ни выводные куницы, ни к дворским, ни к сотцким, ни к десяцким с тяглыми людми не тянут ни в какие проторы, ни в розметы. А хто у них продасть или купит или менит лошадь ино, с продавца денга, а с купца денга ж, а с коровы и с вола рогового денга ж. А хто у них в тех их селех и в деревнях пойдет от своих рук, или хто с древа убьетца, или кого древо убьет в лесе, или возом сотрет, или в воде утонет, или водою напловет, или их убитым подкинут из-за рубежя 187, и наши наместницы и волостели и их тиуны в том на них продажи, ни езду не емлют, а осмотрив того, да велят схоронити безпенно. А ведает и судит тех своих людей архимандрит з братьею во всем сами, или кому прикажут. А случитца суд смесной тем ихь людем з городцкими или с волостными людми, и наши наместницы дмитровские и звенигородцкие, и волостели, и их тиуны тех их людей судят, а архимандрит з братьею или их приказщики с ними ж судят. А прав ли будет, виноват ли манастырской, и он в правде и в вине манастырю, архимандриту з братьею, а городцкой человек в правде и в вине наместнику и его тиуном, а волостной в правде и в вине волостелю и его тиуну. А кому будет чего искати на архимандричих приказщикех, ино их сужу яз, князь Володимер Андреевич, или мой боярин. [322] Також есми архимандрита з брать[е]ю пожаловал, кто възведет моего княж Володимерова Андреевича по их крестьян пристава, и пристав мой им пишет в году два срока: зиме Рожество Христово, а лете — уговев Петрова говейна неделю. А через те два срока иных сроков на них не наметывают. А хто на них накинет срок силно не на те два срока, и яз им к тем не к пошлым сроком ездити не велел. А хто на них и бессудную возмет не по тем их указным двем сроком, и та безсудная не в безсудную. Такоже мои князи, и бояре, и дети боярские, и ратные воеводы, и ловчие, и псари, и бобровники, и всякие ездоки в тех их селех и в деревнях не ставятца, ни кормов, ни подвод, ни проводников у них не емлют, и гонцы мои ни подвод, ни проводников у них не емлют же, опричь ратных вестей. А кто у них станет силно, да что возмет, и тому то платити без суда и без исправы. А мои, княж Володимеровы Андреевича, селчане, и наместников и волостелей наших люди к тем манастырским людем на пиры и на братчины незваны не ходят. А кто к ним придет на пир и на братчину незван, и они того вышлют вон безпенно. А хто у них учнет пити силно, а учинитца у них в ту пору гибель, и тому платити та гибель вдвое бес суда и без исправы. Такоже есми архимандрита Левкею з братьею пожаловал, или по нем иный архимандрит будет, по тем их по манастырским селам и по деревням попрашатаи не ездят, ни скоморохи не играют. А хто по их манастырским селам и по деревням попрошатаи учнут ездити или скоморохи учнут у них играти силно, и манастырской приказщик ис тех манастырских сел и из деревень вышлют их вон безпенно. Такоже есми пожаловал архимандрита Левкею з братьею, или по нем хто иный архимандрит в том манастыре будет, дают мне с тех своих сел и з деревень за мою дань и за ямские за прогонные денги оброком з году на год на Рожество Христово с сохи по рублю. То им на весь год за все пошлины. А дати им тот оброк впервые на Рожество Христово лета семь тысящ семьдесят пятаго. А дам яз, князь Володимер Андреевич, своему наместнику или волостелю на грамоты грамоту, а на сю мою грамоту грамоты нет. А коли явят сию грамоту дмитровскому или звенигородцкому наместнику или волостелю и их тиуном, и они с сее грамоты явки не дают ничего. А дана грамота лета 7074-го июля в 16 день. На обороте: Князь Володимер Ондреевич. На отдельном листе: № 14. По вновь написанной описи жаловальная грамота князь Володимера Андреевича 7074-го июня (!) 16-го дня за печатью на село Борисовское о несуде крестьян. Дмитров № 78. № 132. Комментарии183. Во вписано над строкой другими чернилами. 184. можно прочитать из зарубежья, ж выносное. 185. в рукописи незва. 186. Подпись дьяка другим почерком, чем все подтверждение. 187. Можно прочитать из зарубежья, ж выносное. Текст воспроизведен по изданию: Две жалованные грамоты Чудову-монастырю: (XVI в.) // Записки отдела рукописей, Вып 25. М. Государственная библиотека СССР им В. И. Ленина. 1962 |
|