Мобильная версия сайта |  RSS
 Обратная связь
DrevLit.Ru - ДревЛит - древние рукописи, манускрипты, документы и тексты
   
<<Вернуться назад

I. Вассиановская редакция анонимного толкования на 71 правило Карфагенского собора.

Публикуется по рукописи второй редакции вассиановской кормчей: ЦГАДА, ф. 181, № 1597, л. 83 об.-88 об.

Разночтения: ГПБ, F. П. 74, л. 101 об.-107 об. (порядок листов перепутан при переплете, должно быть: л. 101 об., 102, 103, 105, 106, 104, 107). Условное обозначение списка - Т. ВСМЗ, В 5636/399, л. 140-148 об. Условное обозначение списка - С.

Текст воспроизводится в соответствии с правилами издания исторических документов ХVI-ХVII вв.

|л. 83 об.| 1О отложении жен епископом. Из Бытии, в I-м съборе. 1

Въсхотевшим же святым отцем всему причту церковному без жен быти. Пафнутий же исповедник възбрани тому быти, рек: Не налагати тяжкаго ярема на христовы иереа. Они же послушавше, единем епископом бежженном быти уставиша, изложиша же и правила. 2

Второе же на десяте правило шестаго събора, иже /л. 84/ в Труле Податнем 3, не прощает епископом по поставлении епископьства с своими женами жити, да не того ради будут протыкание и съблазн людем положьше.

Аще и речено есть не пущати жены, но на лучьшее поспешение промышляюще поставляемому епископом, уже к тому не жити с женою заповедаем. Тол/кование/. Апостольское убо 5-е правило ни епископу, ни презвитеру, ни диакону своя жен пустити изветом благоверна не повелевает, но и творящему то, рекше пустившему жену, запрещает. По запрещении же не исправящася, ни пакы не хотяща пояти еа, измещет от сана. Се же правило не пращает по поставлении епископьства жити епископом с своими женами. Не на отвръжение, ни на развращение апостольскы/м/ прежде възаконеным се творя, но на спасение, на лучьшее поспешение людем промышляа, и ниже дадый никоего же порока на священническое строение.

Рече бо божественый апостол: Вся в славу божию творити. [55] Без протыкание, будете июдеом и едином, и церкви божии, яко же и аз, всем в всем угождая, не ищу себе полезнаго, но многим, да спасутся, По/л. 84 об./добни ми будете, яко 4 и аз Христу. Тоже творящего епископа и по поставлении епископьства с своею женою живуща, изврещи повелевает. Третие еже на десят 5 правило того же събора повелевает презвитером и диаконом, внегда хотят сподобитися поставлениа и не обещеватися отступите от своих жен, яко же римьская церкви в чину правила съдержит, но жити с своими женами и в время подобно не лишатися приближение к ним, дерьжатся убо правила она. И по тем и до днешняго дне церкви пребывает и справится 6. Епископом же повелевает не лишитися своих жен, не и еще сущем епископом, но 7 хотящему въсхытити епископьства сан, таковых убо отмещет сей святый богоносный събор. а

Вся бо божественаа писание прошедь, господьскыя же заповеди и апостольскыа, и отець богоносивых учениа, законна убо правила и скоропытне расмотривше, многаа убо в них изъобретше развращение, яже от еретикь преписавше сиа, по своим похотем прилагааху, яже на угождение свое многы съблазны и распря положьше святей съборней апостольстей церкь/л. 85/ви б, их же чьстуще слабии человеци и помрачении умом, не ведяще книг святых разума, ни силы, лежащая в них. Но точию писмена извыкше, сладости же их не вкусивше. Мнятся въжди быти инем, а сами слепи суще. Добре убо о таковых рече господь в Евангелии; Горе вам, книгьчиам и фарисеи, яко затворяете царство небесное. Ни сами ходяще, ни хотящиих внити не оставляете. Въжди слепица, слепець бо слепца аще поведет, не оба ли в яму впадетася?

Виждь убо, како таковии учителие и законоположници, въступивше на престол правити святительства, съблазн положила претыканиа слабым и грубым 8, их же сведоша с собою во дно аду. О их же пакы рече господь: Горе, им же съблазн приходит! Добрее бы ему было жернов осли възложити на выю его 9, погрузити в глубину. Да иже убо таковыя грубыя и невеждя мертвы суща гладом хлебным 10? вНе гладом хлебным в, но разума словес божиих отнудь не имяще в себе, възводит на высоту святительства, то вся творимая бесчинна съблазны, тою земля [56] вся тыя на главу избравшего и поставльшаго, и въсходят.

/л. 85 об./ И подлежит таковый гневу божию аде и в будущей векь. Рци ми убо тый, иже церковь божию аде тщишися въсхытити, яко разбойник и гробокопатель, аще ли неверно мнитися такому бити. Мы убо известо 11 сказавше, несытую и сребролюбивую волю ваши явим. Разбойник бо 12 убийство творит, да имение възмет. И гробокопатель убо, не сребролюбие ли убо мертва телеса сдирает? О, страшна вещь и дело диаволе! Ов убо своего брата своестьвна и съдушевна убиваеть и имение его въаметь, и в ризу его облачится, и в утреи тем же путемь г к той г отходит. Ово же яко материя утробу разрезает 13, младенца исторгь, поверяет псом и птицам в снедь, а и тъй тоажде ютробы сий рождение. Виждь убо, колико безумие и пошибение, въистину тъчно диаволу сребролюбие.

И тый, коа ради вины отпущаеши жену свою, не яве ли, яко сребролюбие ради и похоти имениа? Яко да святая и божественна достоаниа святыя церкве яко хыщникь ограбиши и на свою жену и дети расточиши, и христову невесту церкве яко пленницу оставиши. Его же ради пагуба /л. 86/ и убожество, болезни же и смерти. Что убо подробно увещаю, гнев божий не иматся отьяти от них. Повеждь убо ми, есть ли 14 где господь навь Исус Христос заповедал нам, рекь: Иже аще не разлучится кто от жены своеа, не имат ученикь мой быти, ли несть мне достоин. Ни, не буди то, окаанный сребролюбивы/й/ человече, но сице рекл: Аще не оставит кто отца или матерь, и жену, и, дети, и прочее, не может мой ученик быти. И пакы: Аще 15 възненавидит кто и возмет крест, и въследствуеть мне, несть мене достоин.

Да ино убо разлучение, ино же оставление и възненавидение. Разлучение убо есть разделение, еже есть рассечение. 16 Разсечение же нуждею 16 пререкаемо бывает, потом же делимо и разлучимо. Въистину добре убо господь глагола: Сего ради оставит человек отца и матерь, и прилепится жене своей, и будета в плоть едину и тело едино. Да како убо мощно телу разделитися, разве 17 иже есть съчетал, рече бо: Еже 18 бог съчета, человек не разлучит. И апостолу, глаголицу: Отвечал 19 ли ся еси жене: Не ищи? И апостольское правило рече: Проклят [57] всякь, иже оставит жену свою изветом благоверна, да аде убо проклинает /л. 86 об./ благовериа ради, еже есть иночествовати, то колми паче богатства ради и чьсти. И правило 13 6-го сбора: Диакона и презвитеря, пущакша жену свою болшаго ради сана, таковыя из поповьства изврещи повеле, да смирившеся от болшаго останутся.

Сице убо и епископи, седящеи на престоле своем д и оставляйте, на ин въступають е. Таковыя богогласных апостол правила прокляшя и изврещи и повелеша из епископьства. Також де и Никейскаго перваго събора 15 прав/ило/, Средчьскаго сбора 1 и 2 правила и от общение таковыя отлучает, и 21 правило Антиохийскаго събора не повелевает. Но празднаго епископа рекоша снятии апостоли и богоноснии събори в ж епископию праздну въводити. Не просто, рече, праздна рассудите и жене своею волею оставиша, и иже нуждою изгнани з бывше неверными человекы и людми места того. Или варварьскаго ради нашествиа, или царства иного нашествие, якоже многащи бысть в Персиде и в Палестине, и в Египте, паче же и в инех мноза/х/ местах, ратем нашествиа и мятежен 20 мнозем въстающем, ови отгоними бываху, /л. 87/ ови же ранами и темницами томими, многы страсти подимааху. И никако же не приложьшиихся к тех воли, но чисто исповедание свое съблюдше и веру, яже и богу, тверду известо показание, приательство же велие въздрастивше, к тем от них же посылаеми бываху.

Таковых убо повелеваемь 21 на престоле вдовствующую церкве въвести, подаре же и чьстию болшею обложите, яко да и прочим убо окрест сущии епископи, и грубии и слабим, ревность приимше, цело исповедание свое снабдят, эще убо божественних святых апостол правила болшая и известийшу и учительнейшя, сведящяя ветхий весь и новый закон. В чистоте възрастьия от престола их, на ни лучьтий възвести поведете ползы ради людий, но съвершеном събором, то колми паче симь подобает научьшияя 22 им подати честь, иже к мнозе нужди бывше, и веру непорочну сънабдеша. О семь убо правило 14 святых апостол повелевает, тякожде и Антиохийскаго събора правило 16 известе, еже 6-го събора правило 17. Сице убо и сей святый събор, въслед/л. 87 об./ствую 23 евангельскому гласу господа нашего [58] и бога Исуса Христа и прехвалных его апостол, и ученик преданием, таковое же запрещение положите на хотящаи богатства ради и чести болшую пущати жены своя. Не точью от сущаго на них сана отъяти речевую, отнудь! Прокляти и от святого 24 общениа отлучити повеле, рассудивше убо, яковии никогда же изволят в хуждьшу и убожайшу епископию ити, аще и нудими суть мноземи, но множайшу именин и славу и покоя себе ищущи, дерзають разоряти заповеди божиа. Их же пагуба смерть, иже в аде мучение, и съпоспешители их.

Рече бо божественое писание: Горе творящим свет 25 тму и тму свет! Свет бо суть божественна заповеди, да иже суть послушающая, то во свете пребывают. Тьй бо сам владыка рече: Довдеже светь имате, ходите в свете, да тма вас не имат. Ходий бо в свете не имать поткнутися, ходяй же в тме, не весть, камо идет. И пакы рече: На кого призрю, но на смеренаго и трепещющаго моих словес. И пакы: Любящаа 26 заповеди моя 27 възлюблю 27, бесчествующи же ю възненавидени будут. /л. 88/ И другыя книги преступающе и рече: Обычяа чистота ныя и целомудреныа без мукы не будет. Да аще убо обычяа преступающе и мучение имат, то колми паче Спаса нашего заповеди разарявще и его святых ученик и апостол. Пакы ответ 28 имам даяти. Рече бо апостол не новосаждена; не может бо, рече, не ученый, яко же 29 умея и держати лука, и не можеть отрочя тъ, что тещи мужеви. И бремя, аще наложили немощному вше силы, то погубить и, но 30 неискусным и крепкыим, иже может ратники побеждати 31. Аще бо воевода будет слаб и страшив, то все воиньство в погыбель будет.

Добре убо божественый апостол Павель учить, рекь: Братья, облецетеся в вся оружиа божиа, да възможете стати противу кознем сил неприазненыих! Да аще убо к невидимей брани апостол повелеваеть крепком быти, то копии паче оде требе есть противу плотскым еретиком, готовом быти на победу им.

Аще корьмьчий въглас 32 есть и хытр обращати корабль в время бури, может спасти корабль от погружениа, аще ли невежда есть, той в время тиши/л. 88 об./ны погубляет корабль и сущая в нем. [59]

Того же правило 72 не подобает ни едином же епископу оставити господское седалище и на ино преселитися или в своих вещех упражнящася, о своем престоле не радить. Тол/кование/. Не токмо от града в град преходити епископу различными правила възбраиено есть, не ни ветхыю епископию оставити, иде же бе искони престол церкве его, и в другую церковь, сущую в пределе его, преити, и оноя честь в сию преложити. Правило се не пращает, но ни в своих особных вещех упражнятися ему паче потребы, не оставляет и о попечении и о учительстве людий своих не радити възбраняет.

а исправлено; б в рукописи "церкьки"; в-в на поле после знака выноса; г-г на поле после знака выноса; д против этих слов на поле написано: "зри о причетникех, зри о епископех"; е исправлено, в рукописи "въвъступають"; ж исправлено, в рукописи предлог "в" вписан дважды; з слог "ни" вписан на поле листа.


Комментарии

Примечание: пометы на полях списка Т точно соответствуют пометам основного списка. В С глоссы расположены в следующем порядке: "Зри прилежно о развращение правил", "О учителех", "Не гладе хлеба", "О сребролюбии", "О отрицании", "Зри о причетникех", "Зри о епискупех праздных" (последнее слово глоссы, в целом передающей помету списков ЦГАДА и Т, имеется лишь в списке С), "О божиих эаповедех", "Притчю глаголет".

1-1 А у в Бытие о сем же, о женах, в I соборе пишет. Чти сие правило о женах после карфагенскаго сего правила 71-го (вторая фраза вынесена на нижнее поле листа - А. П.) С. 2 доб. Събора иже в Карфагени, сие правило 71. Из Зонарас с толкованием. Епископи и презвитери, и диакони от своих житъниц да удаляются. Аще ли ни, церковнаго чина лишени будут, прочий же причетници на сей не нудими суть, и обычай да съблюдается. Тол/кование/. Сеи правило всем по ряду повелевает епископом и презвитером, и диаконом в повеленая времена не приближатися к своим женам в время чреды, егда хотят предстати олтареви и прикасатися святых С. 3 доб. в сей грани 21 главе С. 4 доб. же С. 5 13-е Т. 6 правится С. 7 доб. и [60] С. 8 первоначально было: "грубом", исправлено другим почерком: "грубым" С. 9 доб. и С. 10 нет С. 11 изветом С. 12 убо Т. 13 раздръзает С. 14 нет С. 15-15 еще пакы Т. 16-16 нуждею же разсечение Т. 17 доб, то С. 18 доб. есть С. 19 обещал ТС. 20 мятеж С. 21 последствующе Т. 22 повелевает С. 23 на лучьшаа ТС. 24 доб. собора С. 25 доб. во С. 26 любяй С. 27-27 и аз взлюблю, и взлюблен будет отцем моим, иже еси на небесех С. 28 нет Т. 29 победити Т. 30 ответа С. 31 доб. не С. 32 въгласи Т; нет С.

II. Оригинальные толкования данииловской Сводной кормчей к 5 апостольскому правилу.

Публикуемые тексты представляют собой схолии к известному апостольскому канону: "Епископ или презвитер, или диакон, - сказано там, - своей жены да не изгонит виною благоговения. Аще ли изженет, да отлучится, пребыаяй же тако, да изврьжется" (цитируем по тексту сербской кормчей). Толкования, обнаруженные среди традиционных статей данииловской кормчей, в других юридических сборниках неизвестны, зато тесно связаны с полемикой, затрагивающей канонические основы епископского безбрачия (20-е гг. ХVI в.) и поэтому признаются нами за оригинальные сочинения составителей Сводной кормчей (около 1531 г.). Схолии публикуются по правилам издания исторических документов ХVI-ХVII вв.

I. "Ино толкование" 5 апостольского правила.

Основной текст: ГЕЯ, Унд. 27, л. 42-42 об.

Разночтения: черновые выписки волоколамского игумена Нифонта Кормилицына в сборнике ГБЛ, Волок. 67.1, л. 167об. - 168 об. (условное обозначение списка - Н). Волок. 571 - конволют 40 - нач. 60-х гг. ХVI в., в 4°, на 248 лл., волоколамского происхождения: на л.1 запись Евфимия Туркова, лл. 178 об. - 181 об., 174 об., 6-7 св.рукой Фомы Шмойлова, почерк на л. 120 а об., 126 об., 131 а (а-а доб. "рече" - подтерто) об. см, в волоколамской рукописи ГИМ, Синод. 848; правка на л. 204 об., 205 и т.д. сделана той же рукой, что ив ГИМ, Епарх. 338. Черновые выписки Нифонта (л. 166-169) восходят к Сводной кормчей и по бумаге [61] датируются 20-30-ми гг. ХVI в. (Ерике 8295, 1521-1536 гг.).

|л. 42| Ино тлък/о/вание тому же.

Божоствении убо апостоли с крепостию сиа заповедаше епископом и презвитером и диаконом: жены своеа не изгоняти от себе наветом которым любо, ниже изветом 1 благоговение, кроме подобные вины евангелскаго словеси. Сицо завещание, написаша и в правила положиша. Великий же апостол Павел и в послании сиа, еже к Тимофею, написа: Подобает, рече, епископу быти непорочну, единой жене мужь. Яко 2 да не будет двоеженец, рече, но едину да весть жену на совокупление а, законную. И сие же паче 3 да соблюдается, еже да имущеи жены, яко неимущей 4 будут. Хощу бо, рече, да вси человеци будут, яко же аз. И вдаяй браку свою дену, добре творит. А не вдаяй, лучше творит. А оженившеися, да не разлучаются, кроме подобные вины. Аще ли епископ или презвитер, или дьакон жену свою изженет изветом благоговения, кроме подобные вины, да отлучиться. Аще же и по отлучении не послушает таковаго наказание и непоправлен пребудет, не введет паки к себе жены своеа, да нзвержется от сана своего.

Неции же о церквах сему рещи ся от апостола глаголють, и жену убо, любомудръствующе, глаголють - церковь, жениха же - епископа, или презвитера, или дьакона. Да аще епископ или презвитор, или диакон, к ней же церкви поставлен есть, в той да пребывает. /л. 42 об./ Епископ убо от своеа епископьи, в ню же поставлен бысть, да не преходит на иную чюжую епископью, но к ней же поставлен есть 5, в той да пребывает. Аще бо женитвы мужа от жены невозможно отлучити, кроме подобные вины, много паче епископа разлучити от церкви невозможно есть. Тако же и презвитери, и дьакони, да не преходять от церкви к церкви, кроме подобные вины, и без благословенна епископа своего. Прелюбодеание бо сицеваа вещь есть. Аще же некиа ради благословныа вины понужен будет от патриарха или от митрополита епископ от своеа 6 епископьи во иную епископию преити, не сам о себе возсхищаася, ни славы, ни чести 7 своея ища, таковый без вины есть. И о сем ищи 14 правила тех же святых апостол. [62]

Мнози же 8 убо епископи и до шестаго вселенскаго собора пребыша с женами 9 живуще. Но святии отци шестаго собора, иже в Труле, епископом по поставлении епископства отложиша жены имети. Презвитером же и дьаконом, и поддиаконом 10 к немощи снидоша, даша сим законные жены на совокупление имети в подобное время. И о сем прочти правило 12 и 13 шестаго вселенскаго собора, иже в Труле. И тако известнее уведети имаши и прекословныа духи разженеши, и утиши вся, почивши. 11


Комментарии

1 виною Н. 2 не убо възаконяет, еже без жены, быти епископу достоит, но Н. 3 нет Н. 4 не имуще Н. 5 бысть Н. 6 своей Н. 7 чти Н. 8 нет Н. 9 доб. своими Н. 10 — 11 прежде разсужати себя и гнев отгнати, к тако готову быти к божественому приношению Н.

2. "Толкование тому же правилу?

Публикуется по тексту Сводной кормчей: ГБЛ, Унд. 27, л. 44-44 об.

|л. 44| Тлъкование тому же правилу.

Eжe убо с женами своими единобрачными епископом жити, сие от святых апостол уставлено есть. Тако же и презвитером, и дьаконом. Вси бо сии тому же единому престолу предстоят и ту же едину литургию служат, и того же единаго Христа бога святого хлеба и святей крови причащаехся. И сие истинно есть, еже жены имяху епископи, и яко сие апостолское предание есть. В шестьнадесятих убо книгах Климентом папы римскаго неписаных, тако святии апостоли реша и завещаете, утвердиша епископом и презвитером, и дьаконом, глаголем единобрачным поставлятися, или аще живи супружници им, или аще умроша. Не подобает же тем по поставлении безбрачным сущим на браки приходити, или второе женитися, или девицу поимати. Но довлети ся единобрачною женою, юже аще имуще законным браком приидоша на поставление епископьства или премвитерства, или дьаконства.

В 5-м же правиле своем от священных правил их, еще рекоша святии апостоли: Епископ или презнитер, или дьякон [63] свою жену да не изгоняет виною благоговеинства. Аще же изженет, да отлучится. Пребываа же тако и не хотя паки поати еа, да поверяется. В 40-м же правиле своем святии апостоли реша сице: Да будуть явленно особнаа своа епископова имениа, да не изветом церковных имений отьятя будут епископова имениа. Есть бо егда епископу жену и дети имущу, или сродники и рабы, и прочая, яко же тамо писано есть, в 40-м правиле их. Тако же и презвитером и дьаконом /л. 44 об./ от апостол предано женатым быти единобрачным и своих жен не изгоняти от себе, ниже винами благоговейными, яко же преже писано бысть. Аще ли же кто изженет, да отлучиться. Пребываай же в непослушании алостолскаго преданна, да извержется. Прочти же о сем и иже в Карфагени собора правило 3 и 71, во иных же правилах пишет 74 число.

И сив бысть от лет. святых апостол даже и до 6-го собора вселенского. И приидоша во вред, а не во исправление, и возбранено бысть епископом жены имети святыми отци шестаго собора. Презвитеров же и дьаконов исправивше и умилосердившеся о них, снидоша к немощи, повелеша им жены имети, яко же писано есть в 13 правиле того же шестаго собора. А еже женитися по поставлении священным, сие уставлено бысть святыми отцы поместнаго собора, иже во Анкире, святого же вселенскаго шестаго собора святыми отцы возьбранено бысть.

Глаголет бо тамо в 6 правиле, яко во апостолских правилех речено бысть: в причет преже брака пришедшим, велим четцем и певцем единем, аще хотят, да женеться. И мы сие храняще, повелеваем никако же иподьакону или дьакону, или презвитеру по своем поставлении женитися. Аще ли сие дръзнет кто сртворити, да извръжеться. Аще ли кто хощет с женою жити и священствовати, да преже поддьаконскаго или диаконскаго поставлениа да женится, и тако поставляется в священный причет. Прочти же и 3 правило того же шестаго собора, и тамо убо людне уставляет.

3. Сочинение, приписанное составителями Сводной кормчей Иосифу Волоцкому.

Единственный список: ГБЛ, Унд. 27, л. 46-47. [64]

|л. 46| Преподобнаго игумена Иосифа Пречистые Богородици Успениа обители, яже сам созда о господи на Волоцена Дамском.

Аще кто глаголеть, яко святии апостоли повелеша мирскии человеком, не иноческое житии живущим, ниже образ иноческий носящим, но с женами живущим, повелеша епископом быти и наставником, и учителем, и пастырем. К сим убо речется сицо: яко божественны апостоли в начале не налагаху тяжек ярем верующим, но много сходяще к немощем человеческим, Яко же убо разумен делатель не вирязает подъяремнаго в тяжкое дело, но преже в малое научает, потом и в тяжкое. Такое и святии апостоли потщаша православную веру первие утвердить в людех, потом же и церковное предание и правила предати.

Сего ради много сходяще человеческим немощем, понеже вера христианскаа не укрепися тогда еще по всей земли, и церковнаа преданна и правила не исполнишася. Последи же, яко утвердися вера и вся исправишася. /л. 46 об./ Тако же и о иноческом образе и о жителстве хотящим и желающим сего святии апостоли предаваху. Не могущим же дръжати иноческаго жителства попустила и повелеша нужи ради епископом быти и с женами живущим, и своих жен не отлучатися.

И тако бысть до 6-го собора. И елико же их бисть от времени святых апостол, даже до шестаго собора, иже с женами живущии епископи и мирский образ имущим, худи быша и ненарочити. И ничто же преславно сотвориша в житии: ни чюдеса, ни знамениа. Видевши же сиа, божествении отци шестаго вселенскаго собора, яко в протыкание людем и соблазн и на вред, церкви сиа бываху. Сего ради повелеша оттоле никако же сему быти, еже епископом с женами жити.

Се же повелеша не на отвержение, ни на развращение про же взаконеным апостолским правилом, но на спасение и на лучшее поспешение людем промышляа: ни дати никоего же порока на, священническое строение. И тоже творяща епископа, и по поставлении епископьства с своею женою живуща, изврещи повелевает.

И оттоле повелеша не поставляти епископа, аще, преже не отречетъся женыни своеа и будет во иноческом образе. И сему [65] убо отческому и соборному уставу во ушию всех утвердившюся церковными светлыми учители, наша стопы яже управляющими о бозе, наставници бо стадом бывши и пути господня людем правяще. Сего ради вся, елика сотвориша и научиша, добра суть /л. 47/ и зело полезна и душам нашим спасителна.

III. Старший список родословия князей Патрикеевых, известного по генеалогическим справочникам ХVI века, примыкающим к Государеву родословцу 1555 г.

Сведения о генеалогическом древе русских потомков Гедимина сохранились во многих родословных росписях. (См.: Бычкова М. Е. Первые родословные росписи литовских князей в России. - В кн.: Общество и государство феодальной России. М., 1977, с. 133-140) Наиболее ранние записи были сделаны, вероятно, в 90-х гг. ХV в. (до января 1499 г.) - они отразились в приложении к Чудовской повести (ГИМ, Чуд. 264, список 40-х гг. ХVI в., и ГБЛ, Рум. 253) (Публикация: Дмитриева Р. П. Сказание о князьях Владимирских, М.-Л., 1955, с. 204-205; ср. замечания А. А. Зимина: Зимин А. А. Россия на рубеже ХV-ХVI столетий. М., 1982, с. 148-159, 297- 299.) и в выписках Михаила Медоварцева (БАН, Арх. Д. 193, список 20-х гг. ХVI в.) (Публикация: Бугославский Г. Сокращенная литовская летопись начала ХVI в. - Смоленская старина, вып. I, ч.II. Смоленск, 1911. с. 16-19; о сборнике см.: Синицына Н. В. Книжный мастер Михаил Медоварцев. - В кн.: Древнерусское искусство. Рукописная книга. М., 1972, о. 313-314) Особый извод родословия Патрикеевых включен в Послание Спиридона-Саввы (ГИМ, Синод. 791; ГПБ, Погод, 1567; БАН, 34.2.31) (Публикация: Дмитриева Р. П. Сказание. с. 170) . Генеалогическая справка о потомках Гедимина и Патрикия, близкая тексту Чуд. 264 и Арх. Д. 193, составила специальную главу протографа румянцевской редакции родословных книг (возник между 1542 и 1547 гг. (Бычкова M. Е. Родословные книги ХVI-ХVII вв. как исторический источник. М., 1975, с. 35), откуда была перенесена в списки румянцевской редакции, в Государев родословец 1555 г. и в редакцию родословных книг в 43 главы с приписными (Публикация текста румянцевской редакции: Редкие источники по истории России, вып. 2. М., 1977, с. 86-92). [66]

Позднейшие неточные указания на генеалогию одного из правнуков Патрикия - князя Василия Ивановича Косого, в монашестве Вассиана, находим в "Истории" Андрея Курбского" (Сочинения князя Курбского, т. 1. СПб., 1914, стлб. 163-164), в "Выписи о втором браке Василия III" (Зимин А. А. Выпись о втором браке Василия III. - ТОДРЛ, т. 30. Л., 1976, с. 141) и в особой компиляции, объединившей два этих источника (Ю. Д. Рыков назвал ее Компилятивной редакцией "Истории" Курбского (ГБЛ, ф. 194, № 42; ГИМ, Синод. 483; ГПБ, F.XVII.II (на это сочинение обратил мое внимание В. И. Корецкий). См., Рыков Ю. Д. Списки "Истории о великом князе московском" князя А. М. Курбского в фондах отдела рукописей. - Записки отдела рукописей Государственной библиотеки им. В. И. Ленина, вып. 34. М., 1973 с. 109, 121-122).

Обнаруженный нами отрывок родословия Патрикеевых сохранился в рукописи начала 40-х гг. ХVI в. (составлена прежде марта 1542 г., так как последним в перечне святителей назван митрополит Иоасаф Скрипицын, другой рукой приписан Макарий) (Бумага сборника не противоречит предложенной датировке: Пиккар, "Голова быка", ХVI, 315, 316 (1513-1525 гг.), ХVI, 296 (1536-1545 гг.); Лихачев 1679-1680, 1717-1718 (1643-1544 гг.), Хивуд 2497 (1541 г.); Ерике 12615 (1544 г.), 10967 (1540 г.), 12660 (1534 г.), 1050 (1530-1545 гг.), 12023-12825 (1545-1555 гг.), 8727 (1539-1548 гг.)), - ГПБ, Солов. 844/964, Сборник в 12-ю долю, на 422 лл., в ХVII в, принадлежал "слуге Василью Черному" (л.1). Над составлением кодекса работали 4 писца, предполагаем, что один из них - соратник Вассиана Патрикеева, осужденный собором 1531 г. и готовящийся взойти на архимандрию Чудова монастыря Исаак Собака Сего почерк на л. 1-161, 175-177, 198 об.-320 об., 328-430 об.; второй писец: л. 163-174 об., третий писец: л. 178-198, четвертый писец: л. 321-325 об. ). Среди статей сборника - список соловецкого извода "Сказания о человецех незнаемых на Восточней стране" (л. 303-307 об., ср. ГБЛ, Муз. 4305 и Унд. 761) и Слово в Неделю Правословия с анафематствованием новгородских еретиков (л. 313-320 об.).

Текст родословия Патрикеевых по Солов. 844 восходит к протографу румянцевской редакции родословных книг, также, как и оба известных списка румянцевской редакции (ГБЛ, Рум. 348, конца ХVI в., и БАН, 17.15.19, 60-х гг. ХVI в.; второй список дефектен, причем один из пропусков приходится как раз на родословие Патрикеевых), и предельно близок чтениям Рум. 348. Единственное серьезное отличие Солов. 844 от румянцевского [67] списка - отсутствие в новонайденном тексте фразы: "А княж Петровы дети Васильевича Хованского: князь Борис, да князь Ондрей" (Редкие источники по истории России, вып. 2, с. 88-89). Особую ценность родословию Патрикеевых, сохранившемуся в соловецкой рукописи, придает ранняя датировка сборника: он, единственный из известных списков, современен Гипотетическому протографу основных генеалогических справочников ХVI в. - румянцевской редакции родословных книг, Государеву родословцу 1556 г., редакции в 43 главы с приписными. Указание на светское имя сына Ивана Юрьевича Патрикеева - Василия - позволяет предположить, что первоначальный вариант публикуемого родословия сложился до января 1499 года, когда по приказу Ивана III Василий был схвачен и "пострижен в железах" под именем Вассиана, его отец также насильственно пострижен и отправлен в Троице-Сергиев монастырь, а брат - Иван Мунында - посажен "за приставы". (Подробную биографию Патрикеевых, которая может служить комментарием к публикуемой росписи, см.: Зимин А. А. Княжеская знать и формирование состава Боярской думы во второй половине ХV - первой трети ХVI в. - Исторические записки, т. 103. М., 1979, с. 200-204, 230)

Текст публикуется по правилам издания исторических документов ХVI-ХVII вв. [68]

У Нариманта сын был Патрикий. /л.269 об./

А у Патрекиа сыны три: князь Феодор, от того пошли Хаванские, да князь Юрий, а была за ним дочь великого князя Василья, да князь Александр Корет/с/кой.

Княже Феодоров сын князь Василей Хаванский. Княже Васильевы дети: князь Иван, да князь Феодор Кривой. А княжь Ивановы дети: князь Василей Лущиха, да князь Иван Ушатой. А княжь Васильевы дети Лущихина: Юрий, Петр, Иван Харияк, Василей Овчина. /л. 270 об./ А княже Ивановы дети Ушатого: Феодор, Иван, Петр. А у князя Феодора Кривого: Андрей, Василий. А у князя Андреа сын Иван Кривой.

А у другого сына Патрикиева, у князя Юрья, у зятя великого князя (на полях против этого текста: "Тесть князю Андрею Ивановичу"): Василей, Иван Юрьевичи. А у князя Насилья Юрьевичи: Иван Булгак и Делило Щеня. А княжь Ивановы дети Булгаковы: Иоан Мошко, бездетен, Михайло Голица, Андрей Курака, Димитрий, бездетен. /л. 271/

А у Голицы сын Юрий. А у Куракы дети: Феодор, Димитрие, Петр, Иоан, Григорие. А у другого сына княжь Васильева Юрьевича Данила Щеняти сын Михаил, Княжь Михайловы дети: Василей и Петр.

А у князя Ивана Юрьевича дети: Михайло Колышка, Василей Косой, да Иван Мунында.

А у Александра Корецкого сын князь Семен. А у князя Семена дети: Данило, да Волох. А Данилов сын Богдан.

Текст воспроизведен по изданию: Противостояние митрополичьей и вассиановской кормчих накануне судебных заседаний 1531 года // Исследования по источниковедению истории СССР дооктябрьского периода. М. АН СССР. 1985

Еще больше интересных материалов на нашем телеграм-канале ⏳Вперед в прошлое | Документы и факты⏳

Главная страница  | Обратная связь
COPYRIGHT © 2008-2024  All Rights Reserved.