Мобильная версия сайта |  RSS
 Обратная связь
DrevLit.Ru - ДревЛит - древние рукописи, манускрипты, документы и тексты
   
<<Вернуться назад

Жизнеописание Зосимы и Савватия Соловецких (N 46).

Первым списателем был Досифей, ученик св. Зосимы, написал оное по благословению Новгородского архиеп. Геннадиа, «по тридесяти летех преставления» своего учителя, Если, не принимать этого показания за круглое, приблизительное число, т. е. около тридцати лет, тогда оно не сойдется с известием Спиридона митр., редактировавшего это житие. Преп. Зосима, как известно, скончался в 1478 году; приложив к этому 30 лет, выйдет 1508 год написания жития иноком Досифеем. Но митр. Спиридон писал житие Зосимы по просьбе Досифея, в 7011 (1503 году), который исповедал ему вся подробну и ова написана дал ему на памятех. В том или другом случае должна быть ошибка. Соч. Истории Российской Иерархии (II, 393) и П. М. Строев полагают, что митр. Спиридон написал житие именно в 1503 г. Игумены Вассиан, в 1538 г., и Филипп, в 1548, дополнили оное описанием чудес. [184]

Выпишем здесь любопытное послесловие сего жития:

«В лето 7011 списашася жития сия рабов Божиих, первоначальник Соловецких, Зосима и Савватия, митрополитом всеа Руси Спиридоном. Поточену ми бывшу тогда во стране Бела езера, в монастыре пречистые Богородицы, Ферапонтов. Понуждену же ми сущу от некоего мниха тоя обители Соловецкие, именем Досифея, тамо бо ему игуменом бывшу, и исповеда ми вся подробну и ова написана даст ми на памятех, аз же сия собрах, елико возмогох, Богу помогающу ми.

«Ведомо да будет о сем: яко аз, священноинок Досифей, пришед во обитель преподобных на Соловки, и застах еще жива преподобного Зосима, его же сподобихомся с братиею погребсти своима рукама. И елико видех и слышах от уст его, сие и написах, и о житии блаженного Савватия, и о подруге его Германе. И о сем известно ми бысть, понеже аз жих с Германом во единой келии, и написание о житии преподобного Савватия видел и держал у себя ни един год и прочитах со многим вниманием. Сия вся повел Герман клириком писати, яко же Герман сказоваше им простою речью, тако они и писали, не украшающе речи, но точно памяти ради писана жития блаженных отец Зосимы и Савватия. Некий священник прииде на Соловки от иных монастырей, и пребысть неколико время, и отиде во свояси и писание Германово взя с собой. И прилучися ми быти Досифею в пресловутом великом Новеграде, у архиепископа Геннадия. Архиепископ же вопрошаше мя прилежно о устрои места Соловецкого острова и о началниках монастыря; аз же елико видех и исповеда вся подробно. Архиепископ рече: напиши ми о житии началник монастыря вашего, и о чудесех их, и еже вся исповедал ми еси. Мне же грубу сущу и недоволну смыслом на сие великое дело, и много отрицающу ми ся. Он же рече ми: колико разумеешь, напиши памяти ради; веру бо имам к началникам монастыря вашего. Яко Савватий егда на Валааме в монастыре был, и аз у него ученик, а он мне старец был; вем его житием велика и свята. Аз же прием благословение от архиепископа, Богу поспешествующу ми, [185] молитв ради преподобных отец наших Зосимы и Савватия, написах памяти ради елико возмогох. И удержа мя архиепископ у себя не мало лет, и держащу ми у себе писание то, и бывшу ми на Беле озере, в Ферапонтове монастыре, и понудих тамо пребывающа бывшего митрополита Спиридона преписати и изложити стройно житие началников Соловецких, и писаные те памяти дал ему. Бе бо он мудр тому добре, умея списания ветхая и новая. И Божиим изволением не отречеся понудити старость свою и написах в общую ползу, хотящим ревновати сих преподобных житию. Списашеся жития сия преподобных отец по тридесятех летех преставления блаженного отца Зосима игумена, честные обители Соловецкия».

Заметим, что в некоторых рукописях сего жития встречается: «Слово похвальное на пречестную память преп. и богон. отца нашего Зосимы, начальника Соловецкого монастыря, спис. учен. святаго священноиноком Досифеем».

Следующие две рукописи N 47 и 48, по замеч. изд.» позднейшей редакции против N 46: порядок статей несколько изменен и чудословие продолжено, в первой до 1632, во второй до 1645 года.

Здесь считаем не излишним сообщить известие о сочинении жития Соловецких чудотворцев преп. Максимом Греком. В полном собрании слов и главизн сего ученого, состоящем во 152 главах, встречается (под ст. 106-ю): «Предисловие житию чюдотворцев Соловецких».

В этом предисловии (неупомянутом в статье о Максиме Греке, Москв. 1842 N 11), между прочим говорится следующее: «Наша же крестьянская похвалы, Богу приносимая и святым его, аще и спроста бывают, не ухищренными глаголы, но благодарна и нескрыта, но явствена всем в ползу слышащим. Якоже бо и сеи творцы жития блаженных онех отец Зосимы и Саватия, Досифей глаголю ученик преп. Зосимы, написа убо потомку и неухищренно, и якоже бы возможно тамо живущим человеком глаголати же и прочитати. Понеже убо тамо пребывающий человецы близ моря и округ острова того, мало сведяху Росийского языка, [186] близ живущии: Ижера, Чюдь, Лопь; в далее же: Каяне и Мурмане, и инии мнози языцы. Мнози бо от тех прихожаху во обитель преп. отец Зосимы и Саватия, и остригаху главы своя бывающе мниси. Того ради Досифей не ухищренно, ниже добрословием писаше, но яко воспоминания ради трудолюбнаго жития преподобных онех отец, да слышащий ревнуют по них добродетелем их. По сих случися быти Спиридону митрополиту во обители пречистые Богородицы зовомо Ферапонтов, якоже напреди слово скажет, в житии блаженных отец, и умолену ему бывшу, еже подробну преписати и удобрити достохвалное пребывание. Он же отчасти убо исправи и добрословесием украси, но не все, — понеже убо, якоже выше рекох, тамо ради живущих человек, еще бо в то время от иных градов не мнози прихождаху во еже постригати главы своя, но близ живущий человецы, якоже выше назнаменах, мало сведуще Росийскаго языка: ныне же по божественному Апостолу, явися благодать спасителная всем человеком. Не токмо бо округ острова того истиннии богочетцы и Христови поклонницы, но благодатию его мнози языцы иновернии превратишася в православную и благочестивую Христианскую нашу веру, и крестишася во имя Отца и Сына и Св. Духа, со отрицанием первыя их веры и проклятием своея им ереси. Первие бо быша, яко зверие дивии живуща в пустынях непроходных, и в пещерах и в расселинах земных, не имуще ни храма, ни инаго потребного к жителству человеку, токмо животными пищу приимаху, зверми и птицами, и морскими рыбами, и елико кто нахожаше, тем куплю творяху. Языцы же иновернии, глаголю, якоже и выше, Каяне, и Мурмане, ныне же быша православнии Христиане, и толико благодатию Христовою вдале распространишася, более трею тысящу от Соловецкого острова, даже и до Варяжского некоего града, зовомаго Варгав, идеже живяше Капитон, сиречь Князь, идеже ныне благоволением Отца, изволением Сына, и содействием Св. Духа, устройся монастырь честен, и совокупися много чета иноческого спребывания, от града оного Варяжского, якоже шесть десять поприщь отстоящь, на реце, глаголемей Печенга, близ моря. Все же устроися, Богу поспешествующу, молитвами святых онех и богоносных отец Зосимы и Савватия к нему [187] восходящим...... Аз же окаянный и грубый, понуждения ради твоего, честный отче, надежду возложих на всемилостиваго Бога, дающего и бессловесным ясно провещавати, якоже при Валаам древле, призывая же святых онех отец на помощь, яко да споспешествуют ми, еже к похвале добродетелен их и чюдному исправлению. Начах еже ко древнему и новая прикладовати, ко иже древле вооруженному твердокаменному столпу новые плинфотворные камары, яко да и новая о твердем оном крепко утвердятся. Небеси убо высота неиспытаема, земли же широта и долгота неосяжема, морю же глубина неизмерима, святых же чюдеса неисчетна и недоумеваема. Сих же святых пречюдному житию начало сице, якоже и древле речеся».

Этим оканчивается предисловие. Самого жития не положено. При самом житии сие предисловие нам случилось видеть только в одном списке Московского Главного Архива Мин. Иностр. Дел.

Текст воспроизведен по изданию: Библиографические разъискания, по случаю выхода описания «Библиотеки императорского московского общества истории и древностей Российских», составленного П. М. Строевым // Москвитянин, № 11-12. 1846

Главная страница  | Обратная связь
COPYRIGHT © 2008-2021  All Rights Reserved.