65
1602 г. августа 26. — Жалованная грамота
патриарха Иова Коистантино-Еленинскому
монастырю о неподсудности крестьян и слуг
монастырских владимирскому патриаршему
наместнику, с определением повинностей крестьян
в пользу монастыря
Божиею милостию се яз смиренный Иев,
патриарх царствующего града Москвы и всеа Русин.
Бил мне челом Володимерского уезда нашие
богомольи Царя-Констянтиновского монастыря
архимарит Рафаило с братьею, а сказал: емлют деи
по них и по слуг и по крестьян того монастыря
заволостные люди из нашего Двора грамоты и
зазывные и челобитные подписные в напрасных
поклепных искех в деловую пору и в пашенное
время, и им деи от того чинятца убытки и продажи
великие. И нам бы их пожаловати велети им дати
свою жаловальную грамоту, кому на них чего
искати, и нам бы учинити им один срок в году. И яз
смиренный Иев, патриарх царьствующаго града
Москвы и всеа Русии, Царя-Констянтиновского
монастыря архимарита Рафаила с братьею, или кто
по нем иный архимарит в том монастыре будет,
пожаловал свою жаловальную грамоту дати им
велел: кому будет чего на архимарите и на братье,
и на слугах, и на крестьянех того монастыря
искати, и яз смиренный Иев патриарх архимарита
Рафаила с братьею и слуг и крестьян сам сужу или
мой Дворецкой; а срок им велел учинити один в
году, в той же день, по Крещенье христове; а кто
возмет по них грамоту или зазывную или безсудную
или челобитную подписную не на тот срок, которой
в сей нашей грамоте писан, в какове деле не буди, и
яз смиренный Иев патриарх к ответу ездити им не
велел; а кто возмет управную грамоту, или
зазывную, или безсудную, или подписную
челобитную не на тот срок, и та грамота не в
грамоту [89] и безсудная не в
безсудную. Также есми архимарита Рафаила с
братьею и слуг и крестьян пожаловал, своих
дворцовых сел приказщиком и детем боярским и их
людем незваным к ним ездити не велел, а кто
приедет незван, и они тех незваных людей высылают
вон безпенно. Такоже есми пожаловал того
архимарита Рафаила с братьею: кто у них в
монастырских селех и в деревнях учнут жити
монастырских слуг, и наместник наш Володимерской
не въезжает и людей своих к ним не посылает ни по
что и не судит их ни в чем; а кому будет на их
слугах и на крестьянех чего искати, ино их судит
архимарит Рафаило, или того монастыря приказщик;
а лучитца того монастыря монастырским людем,
попом, и диаконом, и слугам, и крестьяном, или
церковному причету смесной суд с волостными
людьми, и наместник наш тех людей судит, а
архимарит Царя-Констянтиновской или его
приказщик с ним же судит; а прав ли, виноват ли
волостной человек, и он прав или виноват своему
судье, а архимарит или его приказщик в волостного
человека не вступаетца; а прав ли, виноват ли
монастырской человек, и он прав или виноват
своему судье. А пашню крестьяном на монастырь
пахати на выть по десятине, а сеяти монастырскими
семяны, а мерити десятину в длину по 80 сажен, а
поперек по 30 сажен, И с тех десятин крестьяном
хлеб жати и в монастырское гумно возити и скласти
и молотить и в житницы сыпати; а навоз возити
крестьяном на монастырскую пашню с конюшенного и
с коровья и с гостина двора на выть по 80-ти телег;
а сено косити крестьяном на монастырской обиход
по 20-ти копен волоковых на выть и грести и метати
то сено им же. А оброку им в монастырскую казну за
сыры, и за масла, и за яйца, и за пшеницу, и за
конопли, и за овчины имати по полтине с выти; а
крупы и толокно делати крестьяном в монастырском
хлебе по 4 четверти на выть овса или гречи. А
лучитца архимариту ехати к Москве, и на
крестьянех имати ему по подводе с выти одинова в
год. А лес им для монастырского строенья ронити и
в монастырь возити, где архимарит Рафаило лесом
промыслит, и тем лесом монастырь городити и кельи
ставите, и конюшенной, и коровей, и гостин двор
делати, и огороды, и гумна монастырские городити;
а дров возити крестьяном по сажени на выть. А
которые крестьяне того монастыря женятца, и им
имати знамена венечные у архимарита, а
архимариту имати от знамени с отрока по 2 алт. с
двоеженца по 4 алт., с троеженца по шти алт. А
пожалует архимарит которого слугу сельским и
деревеньским [90] приказом и
доводом, и тому слуге имати себе на крестьянех
въезжего на 4 празники: на Рожество христово, на
Велик день, на Петров день, на Семень день, на
празник с выти по алтыну, да по полуосмине ржи, да
по осмине овса на год; а судные пошлины имати по
государеву цареву и великого князя Бориса
Федоровича всеа Русин указу и по Судебнику с
рубля по гривне; а кто побьет челом убитого
осмотрить, и смотреного имати по 4 алт., а
доводчику хоженого по 2 ден., а езду на версту по
денге, а на правду вдвое; а кто судной список
запишет, и ему записки 3 ден.; а которой крестьянин
выдаст за волость девку или вдову, и за выводную
куницу приказщику гривна; а которой крестьянин
женитца в своей волости или за волостью, и
приказщику имати убрусного 10 ден.; а которой
крестьянин продаст за волость или в своей
волости лошадь или корову, или меняет, и с того
имати явки по 2 ден.; а которой крестьянин продает
за волость или в своей волости хоромину, или
одонья ржи, или овса, или стог сена, или купит, и с
того явки по 4 ден.; а которой крестьянин подымет
на межу из борана, и на виноватом за боран 2 алт.; а
которой крестьянин сварит пиво, и явки имати с
пива с четверти по деньге; а которой крестьянин
сварит пиво не явясь, и на том крестьянине имати
пени на монастырь по 2 рубли; а велети пити смирно,
чтоб бою и грабежу и никоторого воровства отнюдь
не было; да приказщику ж имати со крестьян в осень
по куряти да по поярку с дыму; а что которой
приказщик доходу себе сберет, и то велети писати
в книги, и те книги отдавати в монастырскую казну,
чтоб архимариту и братье было известно. Дана
грамота на Москве лета 7110 августа в 26 день.
А. Ю. Б., т. I, № 43.
|